LottaBodil
Hej!
Vi har precis köpt en koloniträdgård och inne i stugan ligger det dahliaknölar som vi inte vet vad vi ska göra med? Hur vet vi om de ens överlevt vintern? Stickar man bara ner dem i jorden om de gjort det? Och när, hur och var?
Är totala amatörer så berätta gärna även det som känns helt självklart!!
Tack på förhand!
ingrids
Kan inget spiksäkert trick för att avgöra om en knöl är vid liv. Om den känns jättsladdrig kan den har frusit, om den är fullständigt hopskrumpen kan den ha torkat ut för mycket men i det senare fallet finns kanske hopp ändå. Om de knölformade bitarna har en någorlunda fast kärna är de nästan spiksäkert vid liv.

Jag brukar förodla mina dahlior, mest för att jag bor in Norrland, och då kan du sätta dem i stora krukor nu i april. Annars kan du sätta ut dem i landet när frostrisken är över där du bor.
Mårbacka
Jag skulle ha offrat en liten knöl genom att sköra den mitt itu för att se om den är fin inuti. Eller kolla om de är hårda.
GunnellF
Vet du säkert att det är Daliaknölar?
LottaBodil
CITAT (Mårbacka @ 06-04-2010, 14:07) *
Jag skulle ha offrat en liten knöl genom att sköra den mitt itu för att se om den är fin inuti. Eller kolla om de är hårda.

Bra idé, det gör jag!

CITAT (GunnellF @ 06-04-2010, 14:21) *

Nästan säker. Det var svärmor som gissade på det och sen har jag kollat bilder på nätet som ser ut att stämma. men helt säker är jag inte.
Vad skulle det annars kunna vara för något?

Nästan säker. Det var svärmor som gissade på det och sen har jag kollat bilder på nätet som ser ut att stämma. men helt säker är jag inte.

GunnellF
CITAT (LottaBodil @ 06-04-2010, 14:42) *
Bra idé, det gör jag!

Svårt att veta. Du kan inte lägga in en bild? Eller ta med en knöl till nån trädgårdshandel? För att veta vad du ska göra med dom måste du ju veta exakt vad det är, menar jag.
Bassam
Hej

Du kan skrapa lite om de är mjuka och fina, det betyder att de lever .

H:Bassam
Peztis
De ska inte vara direkt mjuka, de ska vara spänstiga.
Är de skröpliga, prova att spraya lite vatten på dem så kanske de kommer igen.
gnon49
Jag tror att man egenligen känner o ser hur knölarna mår utan att vara "expert". Det jag lärt mig genom åren är att ju fastare knölar desto bättre. Klämma o lukta på knölarna räcker långt. Plus att knölarna ofta har börjat skjuta skott så här års. Men som sagt, jag pratar bara om min egen erfarenhet om dahlior så läs om vad andra här på odla har för erfarenheter. Lycka till.
hattstugan

Planterade mina något skrumpna Dahliaknölar förra veckan och några har redan börjat visa blad!

Det är väl bara att sätta ner dom i jord i krukor och prova tycker jag!

Kan ju inte annat än visa sig om det är liv i dom då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon