Full version: Plantera ekollon?
isabellal
Jag har plockat in några ekollon, tog sådana som just hade släppt en liten rot. De växer attans snabbt. Hur gör jag nu? de står nu i små planteringskrukor, när ska jag sätta ut dom, ska jag vänta på att det blir blad, kräver de stora krukor (med tanke på att roten utvecklas så fort). Jag läste någonstans att de utvecklar en rotpåle, vad betyder det? Ja, som ni märker är jag verkligen nybörjare!

tack på förhand!
KarinSKARA
Ställ ut dom efter ett dygn och plantera dom på plats i början på Augusti
Micke
Kan vara en fördel om du planterar om dem i en klematiskruka (du vet de där avlånga plastrackarna som du köper klematis i), då får de rum för sin början till pålrot som kan växa förvånansvärt långt på en säsong. Pålrot är alltså en lång rot som växer rakt ner, lite som en morot alltså.

Micke
isabellal
Men måste jag inte ha väldigt stora krukor då? Känns som att roten kommer växa sig så stor?
Tack så mycket för hjälpen smile.gif
Micke
Nej, klematiskrukor är inte särskilt stora volymmässigt sett, men avlånga och smala och därmed lite svåra att hålla upprätta i blåsigt läge. Du kan ju stöda upp dem i en låda/kruka/vad som helst som håller dem på rätt köl. Om du orkar hålla dem vid liv över sommaren i kruka är en bra planteringstid augusti, som Karin påpekar. Då är oftast sommartorkan förbi och de fuktiga nätterna hjälper till att etablera dina plantor (som bra hinner rota sig och gå i vila) innan vintern kommer.

Micke
KarinSKARA
Var ute och drog upp några 1:åriga Ekpinnar för att kolla rötterna.
Ovan jord ca 10 cm och under jord ca 15 cm.
Går också bra att skola om i mjölkkartong om du inte har någon hög smal kruka.
Skulle det inte funka för dig får du höra av dig så kan jag skicka några "bebbar" till dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon