Full version: Honungsfacelia
mojan
Låg på soffan och bläddrade i en frökatalog.
Hittade gröngödslingsväxten Honungsfacelia, som tom kunde kväva ogräs enligt beskrivning.

Jag har det besvärliga ogräset Parksallat inne i en syrenhäck. Därifrån vandrade det in i gräsmattan. Jag rensar manuellt varje år men jag hinner inte mer än gå in och dricka kaffe förrän det vuxit upp igen.

Fråga: Skulle det vara möjligt att så Honungsfacelia och få det att tränga ut detta ogräs?
Bassam
Hej

Det finns många ogräsbekämpning , du kan gå till plantskola och fråga .

Obs

Tillexempel ( Roundup ).

också om du odla Honungsfacelia nu , ogräs är starkare av dom så ogräs ska besegra.

och lämna inte dom växer bra .

H:Bassam
mojan
Skulle aldrig använda Roundup för "lite" ogräs i en häck. Då rensar jag hellre för hand och dessutom har jag ändå ingen perfekt trädgård. blush.gif

Någon annan med synpunkter på Honungsfacelia mot ogräs?
EKLO
Honungsfacelia är ju en ettårig ört, jag brukar ha den som "eftergröda" (efter att jag skördat en del av de tidigare grönsakerna) och då för gröngödslingens skull. Men att de skulle ha kraft att konkurrera ut en flerårig ettrig växt, det har jag svårt att tro - de växer rätt kraftfullt, men kommer ju ändå "efter" ditt ogräs, helt enkelt för att den är ettårig.

Så tänker jag - dessutom har du förmodligen dåligt med ljus inne i syrénhäcken? Jag skulle satsa på att handrensa, kanske så i facelia och handrensa tills du ser om facelian orkar växa till sig och "komma ikapp" ogräset.
mojan
CITAT (EKLO @ 06-04-2010, 22:19) *
Honungsfacelia är ju en ettårig ört, jag brukar ha den som "eftergröda" (efter att jag skördat en del av de tidigare grönsakerna) och då för gröngödslingens skull. Men att de skulle ha kraft att konkurrera ut en flerårig ettrig växt, det har jag svårt att tro - de växer rätt kraftfullt, men kommer ju ändå "efter" ditt ogräs, helt enkelt för att den är ettårig.

Så tänker jag - dessutom har du förmodligen dåligt med ljus inne i syrénhäcken? Jag skulle satsa på att handrensa, kanske så i facelia och handrensa tills du ser om facelian orkar växa till sig och "komma ikapp" ogräset.

Det låter klokt, EKLO.
Att få någon växt att konkurrera ut parksallad, kirskål etc är väl bara en dröm.
Det är nog bara att rensa vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon