Full version: Varför 'Carlton'?
Mårbacka
Jag köper storblommiga påskliljor varje år. Men varför säljer de bara sorten 'Carlton' som storblommig? Förr brukade jag köpa en bättre sort, den var gulare, större i blomman med vackrare/längre "trumpet" och doftade mycket sötare och starkare, medan 'Carlton' i jämförelse är blekare, mindre och doftar sämre - tyvärr ingen nostalgi nästan sad.gif. Den "gamla" sorten kan ha varit 'Golden Harvest' eller kanske 'Dutch Master' om jag googlar efter.. Någon som har koll på det?
Aqvakul
Golden Harvest, som var vanlig för 30-40 år sen, stämmer bra med din beskrivning.
octachoron
De enda som har ett större urval av narcisser i kruka är faktiskt LIDL. I stort sett den enda affär som har något annat än den eviga kombinationen Carlton/Tete a Tete. De kanske har din efterfrågade narciss?
Jag köpte 'Geranium' där, i efterhand ångrar jag att jag inte tog 'Jetfire' på samma gång.
theseraphim
De mesta välsorterade blombutiker brukar ha några andra sorter fast i mindre mängd tex Von Zion, jetfire och dylika. Carlton har blivit den populäraste för att den är lättodlad, ger bra blomning, håller sig bra i storleken osv vilket gjort att ca 90% av alla stora påskliljor som odlas blivit carlton. Nu odlas den i så stora mängder att även lökpris för odlare är väldigt lågt i jämnförelse med udda sorter så vi kommer nog fortsätta att se Carlton som nummer ett.
Mårbacka
CITAT (theseraphim @ 06-04-2010, 17:43) *
Carlton har blivit den populäraste för att den är lättodlad, ger bra blomning, håller sig bra i storleken osv vilket gjort att ca 90% av alla stora påskliljor som odlas blivit carlton.

Är inte Golden Harvest lika bra? dunno.gif Den är i alla fall mycket finare.
theseraphim
de odlare jag snackat med säger helt enkelt att carlton är en perfekt allroundare, lättdriven, ränner inte, lätt att kontrollera, blommar rikligt och allt för en överkomlig summa som gör att de kan odla plantor som är stora men fortfarande kan erbjudas till ett bra pris till butiker. Tack vare sitt låga inpris är den en perfekt partner till tet-a-tet som båda står för volymen och den säkra inkomsten hos olika odlare runt om i Sverige, sedan kan de erbjuda lite annorlunda sorter för en högre peng vid sidan om det säkra sortimentet.
För en odlare är det oftast de små skillnaderna som fäller avgörandet.
Mårbacka
Synd!
Jag får nog fortsätta köpa höstlökar i framtiden istället, där hittar man säkert Golden Harvest. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon