Hejsan alla växthusodlare!
Skulle se om någon mera har vågat att sätta ut sina plantor i växthuset ?
Jag har planerat för hur jag ska ha det men det blev inte så mycket som jag hade tänkt mig...men det får bli vad det blir....
Så här hade jag tänkt mig
[attachment=48716:V_xthuse..._2010_02.JPG]
Och så här skyddar jag mina chilisar & paprikaplantor
[attachment=48715:V_xthuse..._2010_01.JPG]
Ps: jag kör med en 9kw byggfläkt med termostat som jag sen försöker hålla runt 15c i växthuset
Hej Bock!
Visst har jag startat växthuset. Kom nyss in från en skön planteringsstund. Kvällsolen värmer i växthuset, allt är så lugnt i ett växthus, varmt och långt bort från alla sorger och bekymmer. Våren är ju allra bästa tiden för ett växthus. Känna den fuktiga jorden mellan fingrarna när man omplanterar plantor som skall lysa i sommar.
Du har ju verkligen stora plantor och tänker tydligen odla i stor skala. 9 kw måste räcka till ett stort växthus.
För att uppleva de här sköna stunderna i växthuset måste man ha värme i växthuset för de kalla nätterna. Jag har ett 10 m2 hus med isolerplast i taket som jag värmer med 1 kW. Det uppvärmda utrymmet är dock litet. Jag har byggt ett odlingstält med kuddplast (dras av på dagarna) över ett långbord. Skulle jag värma hela växthuset skulle det kosta så mycket att jag skulle få dåligt samvete.
Jag har kopplat in en kw-mätare så att jag ser hur mycket det kostar. Inga avskräckande siffror. Jag bor i zon 3 förresten. Temperaturen är väl mellan 10 och 15 grader. Tomatplantor, och andra frösådder av lejongap, rudbeckia och blomman för dagen.
Jag blev lurad av den långa vintern vilket gjorde att jag startade all frösådd för sent. Frön skall ju beställas också vilket man kommer man på för sent.
Nu fick jag skriva av mig lite för att dela känslan som växthuset ger på våren.
Underbart helt enkelt
Asaleo
Jajamän, här har allt stått i växthuset sedan mitten av mars! En del i bubbeltält och resten utan, i tältet ca 17 grader och ca 10-14 i resten.
Jag har även börjat avhärda en del plantor som ska planteras utomhus i helgen.
Näe, inte ännu, men har snart inte plats för alla plantor inne. För härda ut ett par veckor till innan jag riggar fläkten och flyttar ut, annars får väl elmätaren frispel. Odlar förvisso i zon 2, men växthuset står lite i halvskugga stora delar av dagen...
/magnus
Vad kul att några svarade.....
Jag har omplanterat en massa plantor nu som jag vill ha ut i växthuset men det är ju inte solen syns nu precis men det skulle komma till helgen då får resten komma ut !
Dessa vill ut !!!!
[attachment=48775:Omplante..._xter_01.JPG]
Och Dessa .....
[attachment=48774:Omplante..._xter_02.JPG]
Mvh Bock
Mitt växthus
[attachment=48776:V_xthuse..._2010_03.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.