CITAT (glammis @ 06-04-2010, 22:27)

Marktäckare: - Köper man dessa eller får man av någon annan, när kan man plantera ut dem?
- Kan man platera dem under träd för att täcka ful jord/gräsmatta?
Marktäckare används ju just för att täcka jordytor men vanligast är väl att dessa sätts in i rabatter för att förhindra ogräs att slå rot så lätt.
Vad är det för typ av träd, lövträd eller barrträd? Rör det sig om barrträd så är det lite svårare att åtgärda ful gräsmatta, är det lövträd så kan ett alternativ kan vara att strö över toppströ, kratta ut och så på med lite nya gräsfrön.

Är det en bra idé att så Lupiner? Kan man så dessa i gräsmatta/vid buskar eller måste de ha rabatter?
Det finns ingen lag som säger vart man planterar sina blommor. Just lupiner sägs vara lite kinkiga att få att etablera jämfört med en del andra, det vet man först när man provat.

Solrosor: -Finns det bara ett-åriga eller finns det även de som blommar år efter år? Är det
lätt/fint att ha solrosor vid en gavel till exempel?
Det finns perenna solrosor men de är mycket mindre än de blommor man traditionellt kallar solrosor. Vad gäller om det är fint att ha mot en gavel på ett hus så är det en smaksak, för min del tycker jag det beror lite på vad det är för färg på huset.

ALLA tips emottages tacksamt. Jag tycker det här med trädgård verkar mycket svårt och jobbigt!
Bästa tipsen jag kan ge är skynda långsamt, komihåg att fotografera före och efter och så förstås unna dig och njut av trädgården mellan varven också så det inte bara blir förenat med arbete. Visst kan det innebära hårt arbete om man skall restaurera än gammal trädgård, men å andra sidan kan det ju vara värt det besväret när man ser skillnaden mellan före och efter.
Edit: Kanske viktigast av allt, tillåt dig själv att misslyckas för det blir inte alltid som man vill, men man lär av misstagen och det blir desto roligare de gånger det blir som man önskar.