glammis
Hej! Är ny här på forumet och hittar inte så bra i trådarna än, hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig med lite trädgårdsfrågor... Bor i ett gammalt hus med en gammal och miss-skött trädgård där typ ingenting växer. Har nu bott här i tre år snart och känner att nu måste någonting göras!

Det jag, för tillfället, undrar är:

Marktäckare: - Köper man dessa eller får man av någon annan, när kan man plantera ut dem?
- Kan man platera dem under träd för att täcka ful jord/gräsmatta?

Är det en bra idé att så Lupiner? Kan man så dessa i gräsmatta/vid buskar eller måste de ha rabatter?

Solrosor: -Finns det bara ett-åriga eller finns det även de som blommar år efter år? Är det
lätt/fint att ha solrosor vid en gavel till exempel?

ALLA tips emottages tacksamt. Jag tycker det här med trädgård verkar mycket svårt och jobbigt!

MVH - Madelene
hattstugan

Hej och VÄLKOMMEN till Odla!!

Är inte så hemma på det du frågar om men marktäckare kan du säkert få av någon snällis!

Lupiner är lite knepiga att få att trivas men tips jag fått är att få en med rot så ska de etablera sig eller att så ärtor första året och vända ned dem och året

därpå så Lupiner!! Rabatt ska inte behövas om man inte vill det!

Lycka till!!
Wilmer
Välkommen! kompiskram.gif

Det finns perenna "solrosor", men de är rangliga och med små blommor, jag fick ett tips här men minns inte vad de heter. Däremot är det ju hyffsat lätt att så solrosor vid en gavel! Ta av fågelmaten om du inte vill lägga pengar på frön. De behöver kanske stöd så de inte blåser omkull, annars är de lätta.

Tycker du trädgård är jobbigt så behöver du ju inte göra så mycket, eller hur? Svårt - då frågar du här tummenupp.gif Det behöver inte vara så väldigt svårt, det blir lite vad man gör det till. Vissa växter passar en andra inte. Det får växa dåligt och dö ibland, det hör till. Har grannarna växter att dela med sig av? De borde ju rimligtvis trivas där du bor, om ni har ungefära samma slags tomt. Testa inte för mycket på en gång, då är det lätt att tappa sugen tror jag om man har en "jobbigt" inställning från början.

Använs sök funktionen här och ställ frågor, lycka till blomma.gif
Överbölingen
Hej kompis! Välkommen!

Efter de tre åren har du sett hur det ser ut. Ta ett papper och rita in det som finns. Gärna rutat.
Tänk så här!
Vad vill jag ha?
Var vill jag ha det?
Gå utanför tomten i flera riktningar och fundera över vad du vill se!
Skall träd tas bort? Tänk efter två gånger. Det är oåterkalleligt.
Hitta samband med det du drömmer om.
Bestäm var du vill börja.
Låna några trädgårdsböcker! SachaTudor, Feng Sui trädgård m fl.
Rita om och rita om.
Ta emot råd men kom alltid ihåg att det är din trädgård. Låt råden bli en inspiration. Välj dina egna färger och former på blad och höjder. Glöm aldrig att din trädgård är din!
Platinum
CITAT (glammis @ 06-04-2010, 22:27) *
Marktäckare: - Köper man dessa eller får man av någon annan, när kan man plantera ut dem?
- Kan man platera dem under träd för att täcka ful jord/gräsmatta?

Marktäckare används ju just för att täcka jordytor men vanligast är väl att dessa sätts in i rabatter för att förhindra ogräs att slå rot så lätt.

Vad är det för typ av träd, lövträd eller barrträd? Rör det sig om barrträd så är det lite svårare att åtgärda ful gräsmatta, är det lövträd så kan ett alternativ kan vara att strö över toppströ, kratta ut och så på med lite nya gräsfrön.

Är det en bra idé att så Lupiner? Kan man så dessa i gräsmatta/vid buskar eller måste de ha rabatter?

Det finns ingen lag som säger vart man planterar sina blommor. Just lupiner sägs vara lite kinkiga att få att etablera jämfört med en del andra, det vet man först när man provat.
Solrosor: -Finns det bara ett-åriga eller finns det även de som blommar år efter år? Är det
lätt/fint att ha solrosor vid en gavel till exempel?

Det finns perenna solrosor men de är mycket mindre än de blommor man traditionellt kallar solrosor. Vad gäller om det är fint att ha mot en gavel på ett hus så är det en smaksak, för min del tycker jag det beror lite på vad det är för färg på huset.
ALLA tips emottages tacksamt. Jag tycker det här med trädgård verkar mycket svårt och jobbigt!

Bästa tipsen jag kan ge är skynda långsamt, komihåg att fotografera före och efter och så förstås unna dig och njut av trädgården mellan varven också så det inte bara blir förenat med arbete. Visst kan det innebära hårt arbete om man skall restaurera än gammal trädgård, men å andra sidan kan det ju vara värt det besväret när man ser skillnaden mellan före och efter.

Edit: Kanske viktigast av allt, tillåt dig själv att misslyckas för det blir inte alltid som man vill, men man lär av misstagen och det blir desto roligare de gånger det blir som man önskar.
glammis
Tack alla! Det är helt otroligt att jag går upp på morgonen och har fått flera svar, kanon ju!

Jo, visst är det inställningen det hänger mycket ¨på, just nu ser jag bara allt jobb framför mig eftersom jag är en liten latmask :-) men vem vet? Kanske det finns ett latent trädgårdsintresse i mig med!

Ska fråga grannarna (som består av min syster så det borde ju vara ganska lätt...) om de har något att dela med sig av.

Kommer med all säkerhet att fråga mer här inne! tack igen!
JRo
Det finns en inspirerande bok som heter latmansträdgården, och diverse andra på samma tema. Låna på biblioteket och låt dig inspireras. Trädgård behöver inte vara så svårt och jobbigt, känn efter hur mycket du själv orkar och ta lite i taget. Börja kanske med en liten rabatt vid entrén eller uteplatsen, där ni ofta är. Så syns resultatet direkt!

Lupiner är ju väldigt vackra när de blommar, men blomningen är ganska kort och resten av året ser de ganska skräpiga ut, tycker jag. Men det är ju en smaksak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon