Hur vet jag det? Jo, jag har själv varit en av dessa ivriga hetsporrar. Inget fel i det, hetsporrarna är de som ivrigt söker lösningarna på alla frågor som ställs i detta forum, men de har inte alltid en egen erfarenhet att komma med. Inget fel i det heller, men då skulle det vara korrekt att i inläggen hänvisa till om det är egna erfarenheter (med lite noggrannare förklaringar om omständigheterna) eller om det är nåt man läst sig till (med hänvisning till vilken bok/internetkälla man använt) så att andra kan ta ställning till vad som presenteras som "absoluta sanningar" här.
Problemet är just dessa "absoluta sanningar". Nånting sådant finns inte i trädgårdsvärlden. Det handlar om så många vitt skilda faktorer - med början i klimatzon/mikroklimat, jordmån, växternas ursprung, etc. - att ingen av oss kan presentera "den enda sanningen". Nånting sånt finns helt enkelt inte. Däremot kan vi dela med oss av våra egna erfarenheter och så noggrant som möjligt beskriva omständigheterna kring dessa erfarenheter (klimat/mikroklimat, jordmån, växternas ursprung, etc.) så att andra kan ta ställning till om den information man får är relevant för de egna förhållandena.
Gick själv en trädgårdsmästarutbildning för några år sedan och hade förmånen att ha nästan bara gamla "stofiler" som lärare. Tack och lov. Den kunskap och erfarenhet de delade med sig av är för mig ovärderlig. Men den viktigaste lärdomen de gav mig var att en riktig trädgårdsmästare alltid är ödmjuk - inför livet, naturen, växtkunskapen och framför allt inför andras erfarenheter. Och när det gäller erfarenheter är det ingen skillnad om du har en trädgårdsutbildning eller inte - ta bara en titt på alla offentliga planteringar som finns så inser du att de s.k. amatörerna vet mer än proffsen - för de får vad som helst att lyckas där proffsen går bet...

Med hopp om lite mer ödmjukhet hos oss alla, inklusive mig själv...
Micke