|
Märta-Linnéa
07-04-2010, 08:36
För första gången i mitt liv testar jag dahlior. Spännande! Jag satte knölarna i krukor för förkultivering för en vecka sedan. Nu står de inomhus i rumstemperatur. Hittade en artikel här på Odla där det står att man ska göra så tills de gror, och sedan ställa dem svalare. Min mamma hävdar bestämt att jag redan nu ska ställa dem svalare (10-15 grader). Vad säger ni - spelar det någon roll?
I tolv av de fjorton krukorna syns det ingenting ännu, men i de två krukor där jag satte bonusknölarna - köpte från Odla - skjuter det upp små, små blad och stänglar. Typiskt att det skulle vara just bonusknölarna - jag vill ju att alla ska gro. Hur lång tid kan det ta? Jag såg inga "ögon" på knölarna när jag planterade dem, men jag skärskådade dem i och för sig inte. Nu går jag och väntar på mirakel här hemma.
hattstugan
07-04-2010, 08:50
Hej!
Jag satte en del av mina gamla knölar förra veckan och de har redan börjat att visa sig! Det tar nån vecka iaf!
Det där med temperatur vet jag inte så noga! Att ha dom svalt är mest för att de inte ska växa sig rangliga! Men man kan toppa och föröka på det viset!
Lycka till!
Duchesse De Nemours
07-04-2010, 11:34
Har era redan visat sig efter en vecka? ojoj...då blir jag orolig...jag satte ner mina i krukor för ett par veckor sen... Syns ingenting ännu. Vattnar ni något eller? Jag har vattnat lite - jorden är alltså mer torr än fuktig. Kanske ska på mer vatten??
Jag har dom i ett svalt källarfönster - läste det någonstans, så jag körde på det.
Jag har mina också sedan förra månaden i kruka i inglasade rummet som håller 8 grader...Inget syns än, men jag är inte orolig.
Märta-Linnéa
07-04-2010, 12:44
Som sagt är det bara i två krukor det syns någonting över huvud taget. Vattnade igenom krukorna när jag planterade knölarna, men nu börjar jorden bli halvtorr. Känner mig lugnad av att mer erfarna (?) dahliaodlare har mer tålamod än jag. Det är bara att vänta alltså...
Sabina87
07-04-2010, 14:05
Jag har satt mina lökar i mjölkpaket, så är det bara till att klippa upp dem, när de ska planteras ut. Så skadas inte rötterna. Jag har mina lökar i källaren, under lysrör. http://tradgardenifokus.blogspot.com/search/label/Dahlior
Smarterchild
07-04-2010, 15:12
Jag börja förkultivera mina gamla knölar i mitten av mars, har två som är stora som buskar nu, men det går alltså att toppa dem lite hur som helst vid utplantering eller?? De verkar ju så tåliga.......
f.ö. satte jag 5 nyköpta knölar från eurobulb i torsdags, såg att två hade börjat spira igår. Det är helt makalöst vilken skillnad det är på de nyköpta knölarna å de från förra året, näst intill fascinerande!!
Susalusa
16-04-2010, 12:11
Jag planterade mina nyköpte dahliaknölar igår. Första gånger jag provar med det, så det ska bli kul och spännande att se om det händer nåt. Men en fråga; knölarna sitter ju ihop på en "stam" liksom, som är ganska lång. Känns som den stammen ska vara uppåt, men ska den sticka upp över jorden? Läste någonstans att man ska sätta knölarna grunt, men om man ska täcka stammen, så kommer de ju ner en bit... Vad säger ni erfarna?
CITAT (Susalusa @ 16-04-2010, 13:11)  Men en fråga; knölarna sitter ju ihop på en "stam" liksom, som är ganska lång. Känns som den stammen ska vara uppåt, men ska den sticka upp över jorden? Läste någonstans att man ska sätta knölarna grunt, men om man ska täcka stammen, så kommer de ju ner en bit...  Stammen är resten av plantan från förra året, och det är alltid ovan jord (det mesta i alla fall). När man tar in knölarna till vintern, då klipper man plantan så att bara en liten bit stam är kvar. Förresten så har även mina börjat vakna nu, men jag har fått nya från eurobulb i veckan som jag ska lägga i jord till helgen...
Susalusa
16-04-2010, 13:22
CITAT (oliv @ 16-04-2010, 13:34)  Stammen är resten av plantan från förra året, och det är alltid ovan jord (det mesta i alla fall). När man tar in knölarna till vintern, då klipper man plantan så att bara en liten bit stam är kvar. Förresten så har även mina börjat vakna nu, men jag har fått nya från eurobulb i veckan som jag ska lägga i jord till helgen...  Men jag har ju köpt dem så här, jag har inte själv klippt bort den gamla plantan. Kan jag klippa bort en bit av stammen nu, eller jag ska låta den sticka upp ovan jorden, eller trycka ner knölarna så långt att stammen kommer under jorden...? Snacka om i-landsproblem...
ingrids
16-04-2010, 14:53
Klipp av stambiten strax ovan knölen, dahliaknölar ska stå ganska grunt och från den torkade stammen kommer ändå ingen nytillväxt.
ingrid fuxwall
16-04-2010, 20:56
Minns inte när jag planterade mina Dahlior men alla krukor åker ut varje morgon och in på kvällen igen, oavsett om de grott eller ej
Susalusa
07-05-2010, 12:38
Planterade tre knölar, varav den ena har börjat spira. Men de övriga två ser jag inget. Förutom nåt som liknar rötter. De syns liksom i jordytan, vita. Ska det vara så?
Om det kommer små vita rötter är det ju jättebra, då finns där ju liv! Jag planterade mina för ett par veckor sedan och de är alla i olika stadier. De som står i egna krukor har kommit längst, de verkar gilla värmen, faktiskt. Men jag kan tänka mig att om man inte vill att de ska ränna iväg så är det bra om de inte står för varmt och mörkt. Mina står dygnet runt på min inglasade altan och där blir det kasnke 4 grader på natten och kan nog gå upp till 25 när solen ligger på. Jag hade en väldig massa lösa knölar som jag inte alls vet var det är och dessa la jag på ett lager jord i en stor brödback och sedan la jag på jord över. Nu tror jag nig att jag la på lite för mycket jord... Och nyfiken som jag är var jag och petade i jorden och det kommer små vita rötter på knölarna där med. Jag var hos kommunen och fick dahlior som de har haft i sina sommarplanteringar och sedan bara kastar bort. Jag vet alltså inte alls vad som kommer att dyka upp bland dessa knölar - men MÅÅÅÅÅÅÅNGA är det! Vilken rabatt jag kommer få!  Just ja... om du klipper av stammen så att det bara är max 2 cm så blir det nog lagon om den då precis sticker upp i jordytan. De som hos mig har planterats så verkar må finfint och har skjutit fina små gröna skott.
Susalusa
19-05-2010, 14:01
Tjoho! Nu är det grönt som spirar i alla tre krukorna! Härligt!  Undrar när jag ska ställa ut dem...? De står i garaget just nu. Ska jag börja med att avhärda dem, innan jag ställer ut dem helt? Det är ju inte så varmt i garaget.
ingrids
19-05-2010, 14:16
Oj, jag som bor i zon 5 har haft mina dahlior ute i ett par veckor nu - de står skyddat för vind och sol även om några blad brukar bli bruna i kanterna för mig. Sedan några dar tar jag inte ens in dem på nätterna för det är inte frostrisk just nu.
Sussie F-Flower
19-05-2010, 15:28
Jag har också mina ute. Dom har stått dagtid på altanen sedan jag planterade dom i slutet av april. Sedan den 9-10 maj har dom varit ute dygnet runt.
Mina står inne på min altan och frodas. Det är dock lite trångt om saligheten där inne så jag måste nog sätta lite fart med mina rabatter som ska grävas och där jag har tänkt plantera dem.
hattstugan
19-05-2010, 17:29
Här åkte alla blommor ut för en vecka sedan men de får tillbringa ev kalla nätter under fiberduk! Några av Dahliorna har redan knopp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|