Jag har en kusin som bor i USA. Hon kan inte ett ord svenska men är mycket intresserad av Sverige och svenska bär - t ex lingon och vildväxande nordiska blåbär. Hon driver en odling med äpplen tillsammans med sin man som härstammar från Danmark. Dom har också ett musteri. Hon har förgäves försökt få tag på lingonfrön som hon vill odla. Nu fick jag se att Impecta säljer lingonfrön i år, så jag skickade ett par påsar till henne och försökte översätta en odlingsanvisning till engelska som jag inte är så bra på, trots flera års engelskstudier....Fick svar i dag via mejl. Hon blev glad förstås, men sa att hon försökt med lingonfrön förut som hon fått från Michigan, men att dessa inte föll bra ut. Hon hade sått dom inomhus och flyttat ut plantorna när dom blivit större. Dom hade växt men inte blivit några bär på dom.
Den rekommendation jag försökte översätta var att hon skulle så och sätta dom utomhus (enligt Impecta) och att dom skulle planteras i sur jord osv. Har ni någon förklaring till att det inte blev några bär av de frön hon sått tidigare?? Tydligen så går det att så dom inomhus i alla fall - om det nu var samma lingon som vi har.
Sivan