Vill rabarber ha sol eller inte? Har sökt på nätet och hittat väldigt olika beskrivningar på vilket läge det ska vara. Vissa säger halvskugga andra full sol. Jag har ett ställe jag funderar på där det är sol från tidig morgon fram till runt lunch. Räcker det?
Min rabarbar ligger i full sol i princip hela dagen och trivs jättebra.
skogstroll
08-04-2010, 09:21
Min LÅG i rätt skuggigt läge och är DÖD

Nästa gång mer soligt läge
KarinSKARA
12-04-2010, 15:02
Mina har sol nästan hela dagen men jag vet inte i vilket förhållande de växer maximalt. Oftast ser man dem nog i relativt soliga lägen.
Därimot är rabarber välldigt beroende av vatten, ju mer vatten desto sötare rabarber.
foxylejdy
12-04-2010, 18:39
Jag har rabarber både i soligt och skuggigt läge, och hos mig växer de i skuggigt läge mer än de i soligt men det kanske beror på att de i full sol kanske tycker att det är lite torrt.
Mina står i full sol och verkar tycka att det är bra.
I höstas hade jag dock en vild uppgrävning av hela rabarberlängan på ca 3 meter och planterade om dem, slängde en massa rötter på komposthögen. Nu såg jag att de i komposten har börjat få små rosa bulor så nu får jag sååå dåligt samvete för dem. Därför ska jag nog ta och plantera ned rabarbern i de vanliga blomsterrabatterna där det kan behöva fyllas ut lite!
ingrid fuxwall
12-04-2010, 19:55
CITAT (Peztis @ 12-04-2010, 20:42)

Mina står i full sol och verkar tycka att det är bra.
I höstas hade jag dock en vild uppgrävning av hela rabarberlängan på ca 3 meter och planterade om dem, slängde en massa rötter på komposthögen. Nu såg jag att de i komposten har börjat få små rosa bulor så nu får jag sååå dåligt samvete för dem. Därför ska jag nog ta och plantera ned rabarbern i de vanliga blomsterrabatterna där det kan behöva fyllas ut lite!
Tänk dig nu för - de tar lätt över och nöjer sig inte med att vara utfyllnad
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-04-2010, 20:55)

Tänk dig nu för - de tar lätt över och nöjer sig inte med att vara utfyllnad
Gör de...? Ja, det kanske de gör. Får väl sätta dem på ett ställe där de kan husera lite friare då, där det inte gör något. Och om någon är sugen på att plantera en bit hemma hos sig så är det bara att gå och gräva upp!

Är inte så mycket för att låta saker gå till spillo!
KarinSKARA
12-04-2010, 21:34
Tror det var 59:- för en ynka knöl i kruka de kostade förra året
vitavargen
12-04-2010, 21:48
För några år sen följde jag de teoretiska rekommendationerna och placerade en rabarber i skugga som dog väldigt snabbt. Visste att de behöver mycket sol men men....
netaave
21-04-2010, 15:47
Min har sol fram till kl 15 från soluppgången, växer som ogräs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.