Cess
Hej!

I väntan på att det ska bli dags att beskära rosorna så har jag inventerat mitt rosbestånd för att se hur de klarat vintern. En del knäckta grenar och ganska mycket mörka grenar, men annars ok.

Jag är fortfarande lite nybörjare på rosbeskärning (har bara ett par år i bagaget). Vissa plantor (bland annat en buskros) har skjutit väldigt mycket nya låååånga raka skott under förra säsongen som jag definitivt skulle behöva klippa ner för. Problemet är att jag inte ser ngr ögon på dessa skott alls. Kan jag klippa ner iallafall även om jag inte kan klippa över ett öga? Hur långt vågar man klippa ner?

Vore jättesnällt om ni har ngr tips!
Kajsa
En ros som blommar om kan man beskära lite hårdare, en ros som blommar en ggn lite mer försiktigt annars får man inga blommor.
Korta in de långa skotten ca 1/3 när du sedan ser var grenen bryter kan du klippa bort tapparna efteråt. Sidoskott på äldre grenar kan klippas ner till 3 - 5 ögon.
Grenar som är 4 - 5 år har gjort sitt och klipps bort helt nerifrån.
Läste någonstans att man bör gallra rosorna 1/4 varje år då har man en ny ros var fjärde år ! Själv har jag för många för att orka med det men det tål att tänkas på.

Rosorna som blommar en ggn klipper jag ibland direkt efter dom blommat på sommaren, kortar in och gallrar ut, då kan jag vara ganska hård och ta lite mera och dom blommar ändå nästa år.
Bästa är att du lånar en rosbok och läser om beskärning.
Cess
Tack Kajsa!

Jodå, rosorna blommar som sjutton, ända tills snön kom smile.gif Då vågar jag kanske beskära rätt hårt ändå.

Intressant det där med att klippa ner gamla grenar helt. Det kanske tål att tänkas på... Jag har hittills sparat allt som varit friskt och beskurit ner dessa, men man kanske ska klippa ner ngr gamla grenar helt om ett tag.

Jag får sätta mig in i detta ordentligt. Tack för bra tips!
Christina i Taxinge~
CITAT (Cess @ 07-04-2010, 13:47) *
Vissa plantor (bland annat en buskros) har skjutit väldigt mycket nya låååånga raka skott under förra säsongen som jag definitivt skulle behöva klippa ner för.

Kanske ska du kolla så att det inte är vildskott du fått i busken....? Alltså skott från underlagsrosen. Sånt vill man inte ha! Då bör du gräva bort dessa helt.
Vildskott ser oftast annorlunda ut mot resten av busken som tur är.....så att man kan se att de inte hör dit!
Jämför taggar och grenfärg t ex. När bladen kommer ser man ofta skillnaden på dem och de "äkta".

Bassam
Hej
Om man klippa hårda rosor på fel sätt, ibland ska de inte ge blommor nästa år men de kommer igen..

Obs jag kan säga att det är viktigt att vet:
Hej
Om man klippa hårda rosor på fel sätt, ibland ska de inte ge blommor nästa år men de kommer igen..

Obs jag kan säga att det är viktigt att vet:

1 behålla unga grener.

2 kort grenar som har unga grenar.
3 beskära gamla grenar över 2 - 3 ögon:
Du vet att du ska borta grenar som korsna andra plus sjuka och torka grenar.
H:Bassam

H:Bassam
Cess
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-04-2010, 21:41) *
Kanske ska du kolla så att det inte är vildskott du fått i busken....? Alltså skott från underlagsrosen. Sånt vill man inte ha! Då bör du gräva bort dessa helt.
Vildskott ser oftast annorlunda ut mot resten av busken som tur är.....så att man kan se att de inte hör dit!
Jämför taggar och grenfärg t ex. När bladen kommer ser man ofta skillnaden på dem och de "äkta".

Nja, det ser ut som resten av rosen, samma blad och taggar, så jag tror inte att det är vildskott. Nu minns jag ju inte säkert heller, men jag tror att de långa skotten blommade förra året.

Tack för tips annars!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon