Cess
Hej!

I väntan på att det ska bli dags att beskära rosorna så har jag inventerat mitt rosbestånd för att se hur de klarat vintern. En del knäckta grenar och ganska mycket mörka grenar, men annars ok.

Jag är fortfarande lite nybörjare på rosbeskärning (har bara ett par år i bagaget). Vissa plantor (bland annat en buskros) har skjutit väldigt mycket nya låååånga raka skott under förra säsongen som jag definitivt skulle behöva klippa ner för. Problemet är att jag inte ser ngr ögon på dessa skott alls. Kan jag klippa ner iallafall även om jag inte kan klippa över ett öga? Hur långt vågar man klippa ner?

Vore jättesnällt om ni har ngr tips!
Kajsa
En ros som blommar om kan man beskära lite hårdare, en ros som blommar en ggn lite mer försiktigt annars får man inga blommor.
Korta in de långa skotten ca 1/3 när du sedan ser var grenen bryter kan du klippa bort tapparna efteråt. Sidoskott på äldre grenar kan klippas ner till 3 - 5 ögon.
Grenar som är 4 - 5 år har gjort sitt och klipps bort helt nerifrån.
Läste någonstans att man bör gallra rosorna 1/4 varje år då har man en ny ros var fjärde år ! Själv har jag för många för att orka med det men det tål att tänkas på.

Rosorna som blommar en ggn klipper jag ibland direkt efter dom blommat på sommaren, kortar in och gallrar ut, då kan jag vara ganska hård och ta lite mera och dom blommar ändå nästa år.
Bästa är att du lånar en rosbok och läser om beskärning.
Cess
Tack Kajsa!

Jodå, rosorna blommar som sjutton, ända tills snön kom smile.gif Då vågar jag kanske beskära rätt hårt ändå.

Intressant det där med att klippa ner gamla grenar helt. Det kanske tål att tänkas på... Jag har hittills sparat allt som varit friskt och beskurit ner dessa, men man kanske ska klippa ner ngr gamla grenar helt om ett tag.

Jag får sätta mig in i detta ordentligt. Tack för bra tips!
Christina i Taxinge~
CITAT (Cess @ 07-04-2010, 13:47) *