Sussie F-Flower
Dum fråga kanske, men VAD är det man sår, egentligen? g.gif

Tanken kom när jag städade undan popcornskålen efter min son... smile.gif
Preussen
om där finns grobarhet så kanske du kan. för ett 10tal år sen provade jag på att odla majs jag fått från chiapas, mexico. Inga problem att få de att gro men när det stötte på vår ljusa sommar rände de i vädret. tror att de var igenomsnitt 3 meter höga och jag fick fälla dem med yxa. Inga kolvar fick jag.
bättre att köpa utsäde genom återförsäljare på våra breddgrader.
Malin_MeL
jag har sått popcorn i kruka, för att få billig grön växt fort till altanen.
det grodde fint, men har aldrig testat att ha dem för skörd.

jag har fått för mig att det inte är är den söt-majs vi äter som man gör popcorn av så de kanske inte är så goda färska
Åsa, mälardalen zon 2
Det är extrasöt sockermajs man brukar äta som de är kokta med smör, popcornmajs är inget man äter färskt.
Sussie F-Flower
Tack för era svar! thanks.gif

Men även om det inte är den "söta" majsen så går popcornmajsen att så? Har jag fattat rätt då?
Man kan ju ha dom bara som dekoration...

(Haha, jag googlade och hittade en gammal tråd här på odla där någon skulle plantera majs, och på påsen stod att det blev HÖGVÄXANDE exemplar och att det skulle vara 100 meter mellan plantorna...!!! -Herregud, vad jag skrattade!!! rotfl.gif -Snacka om djungel!)
hnorbeck
Popcorn går bra att så. Bäst går det dock med sorter som är bättre anpassade till svenskt klimat - jag har själv odlat med lyckat resultat i Stockholm. "Tom Thumb" och "Minipop" är bra. "Tom Thumb" finns från Weibulls under juniorsortimentet.
Sussie F-Flower
CITAT (hnorbeck @ 13-04-2010, 00:19) *
Popcorn går bra att så. Bäst går det dock med sorter som är bättre anpassade till svenskt klimat - jag har själv odlat med lyckat resultat i Stockholm. "Tom Thumb" och "Minipop" är bra. "Tom Thumb" finns från Weibulls under juniorsortimentet.

OJ! Vilken överraskning! Tack! thanks.gif

Fast det står ju inte direkt på popcornspåsen att de är "avsedda" för svensk odling heller...
Hur gjorde du? Ska man lägga majskornen i blöt innan man sår dom? Hur länge? I vilken jord sådde du dom?
Preussen
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-04-2010, 00:23) *
OJ! Vilken överraskning! Tack! thanks.gif

Fast det står ju inte direkt på popcornspåsen att de är "avsedda" för svensk odling heller...
Hur gjorde du? Ska man lägga majskornen i blöt innan man sår dom? Hur länge? I vilken jord sådde du dom?

om du vill så majs för att ha till popcorn ska du köpa namngivet utsäde från någon försäljare då dessa är anpassade till odlingsförhållanden i vårt land. vill du testa kan du ta ica-pop vilket kan vara väldigt roligt.
blötlägg kornen någon timme så gror de snabbare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon