Full version: Problem med chili
Nauti
Som vanligt har jag problem med mina chilis. I år har jag dock problem med varenda en, förut har det varit någon enstaka. Bladen i topparna är alldeles ihopskrumpnade, hos vissa plantor(verkar vara sortrelaterat) så kan man se att alla nya blad och blommor har blivit bruna och många har fallit av. Jag har problem med trips i år igen men de verkar faktiskt inte ha gett sig på chilisarna så mycket och jag har haft dem förut utan att se just sådana här problem. På vissa av chiliplantorna kan man se en massa hårda vita grejor som på håll ser ut som vitt ludd under bladen. Det är inte ullöss utan det här sitter fast på/i själva bladet. Rötterna däremot växer på väldigt bra, jag tänkte att jag i värsta fall får klippa ner dem helt till första noden.

Om någon har koll på vad problemet kan vara är jag intresserad av att höra. Om jag kan rädda dem eller inte vet jag inte, men det är inte roligt att driva upp plantor i flera månader för att de sedan skall dö tongue.gif

vitavargen
Väldit svåra frågor för mig, för jag har inga som helst erfarenheter av chilis.

Men det passerar säkert fler tråden. Hoppas på svar från andra smile.gif
Preussen
öva din engelska genom att läsa om sjukdomar på the chile pepper institute

det vita luddet du beskriver har jag haft på mina plantor men det har inte hindrat deras tillväxt. kanske för kraftig tillväxt?

lycka till
Nauti
CITAT (Preussen @ 07-04-2010, 17:59) *
öva din engelska genom att läsa om sjukdomar på the chile pepper institute

det vita luddet du beskriver har jag haft på mina plantor men det har inte hindrat deras tillväxt. kanske för kraftig tillväxt?

lycka till
Jag skall titta, men det här känns riktigt skumt.

Jag behandlade med nikotinvatten mot tripsen, ifall det nu kan ha någonting med det hela att göra. Men jag tyckte mig se symptomen innan jag började spruta och jag misstänkte då att det var p.g.a. tripsen det såg ut som det gjorde.

För kraftig tillväxt? Problemet är ju att det inte är någon ovanjordisk tillväxt alls. Jag kollade nyss på en planta som ser ut som en pinne med några blad, men krukan den står i som den omplanterades i för ett tag sedan var proppfull med rötter.
Nauti
Det liknar ju faktiskt denna: http://www.chilepepperinstitute.org/files/...t-curly-top.pdf. Men likheterna stannar vid symptomen tongue.gif
Preussen
vad säger då din differential diagnostik? wink.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att du har olika sjuk dom Svamp o lus insekter, så du kan använda Atamon och försöker spreja dom på vatten minst två gångar på veckan,
H:Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 07-04-2010, 23:44) *
Hej
Jag tycker att du har olika sjuk dom Svamp o lus insekter, så du kan använda Atamon och försöker spreja dom på vatten minst två gångar på veckan,
Har du någon koll på vad det skulle kunna vara för svampangrepp? Det borde ju vara någon mer som råkat ut för det.
Crazy4Flowers
Mina är precis likadana vet inte om jag har stört de nya bladen när jag har nypt bort blommorna som har varit på gång. Annars har jag sett någon enstaka liten vit sak som krypit runt som liknar tripsen men som lever under bladen eller i toppen så du har kanske fått sådana du med. Köpte ett preparat som är gjort för grönsaker, spraya igår så vi får hålla tummarna att det hjälper.

OBS man får verkligen leta efter krypen för det är inte många och dom syns mycket dåligt.
Crazy4Flowers
Att dom har krullat bladen tycker jag det ser ut som om dom är lite törstig. På den 3:e bilden ser jag ett par kryp tror jag.
Preussen
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-04-2010, 08:23) *
Att dom har krullat bladen tycker jag det ser ut som om dom är lite törstig. På den 3:e bilden ser jag ett par kryp tror jag.

eller för mycket näring?

CITAT (Crazy4Flowers @ 08-04-2010, 08:12) *
Mina är precis likadana vet inte om jag har stört de nya bladen när jag har nypt bort blommorna som har varit på gång. Annars har jag sett någon enstaka liten vit sak som krypit runt som liknar tripsen men som lever under bladen eller i toppen så du har kanske fått sådana du med. Köpte ett preparat som är gjort för grönsaker, spraya igår så vi får hålla tummarna att det hjälper.

OBS man får verkligen leta efter krypen för det är inte många och dom syns mycket dåligt.

tror inte att det gör från eller till att man nyper bort blommorna i det avseendet.
Crazy4Flowers
Nä men nyper man tidigt när knoppen fortfarande är i rosetten så skadar man nog de nya bladen som då kan bli lite missbildade. Jag har nog skadat några, inte för att det gör så mycket.
Nauti
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-04-2010, 08:23) *
Om du syftar på att bladen är krullade uppåt vid bladkanten så har det ingenting med vattning att göra. Det är så hela tiden och är en del av problemet.

Jag vet att jag har trips och jag har försökt behandla med nikotinvatten. Jag är ganska bekant med trips och har kämpat med dem sedan jag började odla, däremot har jag aldrig sett de här symptomen och jag tvivlar ganska starkt på att det har med tripsen att göra, det är likadant på alla chiliplantor och problemet kom samtidigt. Jag ser inga mekaniska skador på de missformade bladen heller.
Crazy4Flowers
Ja ha är det trips jag har också då? Dom brukar vara svarta och gillar väl att vara på stjälken eller? Mina kryp är vita och gillar att vara under bladen eller i rosetten. Vet bara att när mina chilisar börjar rulla bladen brukar dom vara törstig och bladen går tillbaka efter vattning. Har du sorgmyggor?
skogstroll
jag har loppor (på växterna alltså), men kör, vad jag än får för ohyra, vatten med såpa och t-röd + radar om jag måste devil.gif verkar funka men största problemet är nog jag själv som inte håller uppe fuktigheten
Crazy4Flowers
Medlet jag hade i var det typ t-röd i och någor mer skulle vara naturliga saker i kosta massor på lantmanna, törs inte använda Radar på grönsakerna, annars så gillar jag radar naughty.gif
Nauti
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-04-2010, 14:49) *
Ja ha är det trips jag har också då? Dom brukar vara svarta och gillar väl att vara på stjälken eller? Mina kryp är vita och gillar att vara under bladen eller i rosetten. Vet bara att när mina chilisar börjar rulla bladen brukar dom vara törstig och bladen går tillbaka efter vattning. Har du sorgmyggor?
Trips är små ljusa avlånga insekter som sitter vid bladnerverna. De ger vita fläckar på bladen som man kan se små svarta prickar på vilket är deras avföring. De är i princip omöjliga att bli av med, enda gången jag lyckats var med lockgröda och rejäla gifter, men sådant använder jag inte längre. Men som sagt, jag tvivlar på att det är tripsen som orsakat mina problem.
Ezereht
Det kan inte vara skador av sol? För stark sol? Små tomater är ju lite känsliga för det... Jag bara gissar hejvilt.
Nauti
De har stått inomhus under lampor hela tiden så det kan det inte heller vara sad.gif Samma lampa som jag utan problem använder till att driva upp alla andra växter sad.gif Det är snart så att jag får kasta bort dem, jag kommer att dumpa ut dem på balkongen snart och se om det löser sig självt, annars får jag köra utan chilis den här sommaren :/
Nauti
Nu flyttade jag ut dem ur odlingstältet och klippte ner dem till hälften. Allt synligt skadat och dåligt växtmaterial är borta, blir det likadant igen är det bara att kasta sad.gif
Bassam
Hej
Du kan lägga hela plantan på hink som har vatten med 42 gradar 40 minuter,. Obs du kan prova med en ,

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon