frida89
07-04-2010, 16:07
Hej!
Jag skulle gärna vilja prova att sätta en hästkastanj men jag har ingen aning om vart man får tag på dem. Är det någon som vet om det går att köpa kastanjer på internet? Och då menar jag alltså i form av ett frö, inte en färdig växt.
Måste fröet vara färskt eller går det att plantera torkade som man lägger i blöt? Om det är så att det måste vara färskt antar jag att jag får vänta till hösten.
Tack på förhand!
Jan af Lisö
07-04-2010, 19:11
Hästkastanjer plockar man under hösten, sen gräver man ner dem i jorden (gärna med skydd mot sorkar och andra skadedjur). Har du tur så gror de till våren. Man planterar flera (gärna från ett stort och vackert träd) och väljer sedan de bästa.
Nergrävning viktig, då kastanjen måste stratifieras (Dvs ligga kallt en tid).
Du kan inte plantera en kastanj som har legat torr hemma under vintern. Däremot så kan du kanske leta på gräsmattan under något kastanjeträd, ligger det kastanjer kvar så borde de vara välstratifierade efter denna vinter.
Huggorm
07-04-2010, 20:07
Som sagt plocka under något stort träd. Det är hög tid nu, dom gror snart. Men plockar man en kastanj ute nu och planterar så behöver man knappt ha tur för att den skall gro, det gör i stort sett varenda en. Men bäst verkar de gro som ramlat bort från det taggiga skalet. Det finns väll något ämne i det som förhindrar grodd, för att dom inte skall gro redan på hösten.
Men jag tror faktiskt inte hästkastanj behöver stratifiering? Man kan plocka i en och odla i kruka redan på hösten om man vill
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2010, 20:09
Det brukar dock vara bättre att så i marken än i kruka med tanke på att hästkastanj har pålrot och man får ett bättre rotsystem ifall ingentin stoppar upp pålroten.
frida89
08-04-2010, 18:12
Tack för alla svar!
Tyvärr så vet jag endast till ett enda kastanjeträd i närheten och då jag bor ganska långt norrut så är det ett bra tag kvar innan man kan börja leta kastanjer under det. Sen är jag främst intresserad av att ha den som krukväxt så jag tyckte det skulle vara smidigare om man kunde plantera den direkt i krukan, men sån tur hade jag alltså inte, haha.
Jag funderade faktiskt på samma sak för några dagar sedan och gick och tittade under vår kastanj som står på gården, och jag hittade massor av kastanjer som börjat gro, de skulle inte klara sig där uppe på gräsmattan länge, men jag petade såklart ner dem där jag vill ha dem. Bara att gå ut och leta i parker eller områden med kastanj, någonstans hittar du säkert några som inte är bortstädade.
Huggorm
08-04-2010, 19:44
CITAT (frida89 @ 08-04-2010, 19:12)

Tack för alla svar!
Tyvärr så vet jag endast till ett enda kastanjeträd i närheten och då jag bor ganska långt norrut så är det ett bra tag kvar innan man kan börja leta kastanjer under det. Sen är jag främst intresserad av att ha den som krukväxt så jag tyckte det skulle vara smidigare om man kunde plantera den direkt i krukan, men sån tur hade jag alltså inte, haha.
Visst kan du ha den som krukväxt, och då är det bara att peta ner en hästkastanj i jorden. Om du inte har tänkt att plantera ut den så spelar det ingen roll om rotsystemet inte utvecklas optimalt.
jag har ett kastanjeträd i en kruka i min trädgård...det mår jättebra där och jag
behandlar den som en stor bonsai....lycka till! Lägger in ett foto där man ser den
i övre vänstra hörnet....[attachment=48817:P1010478.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.