Peztis
Jag fattar inte risktigt vad jag ska ha egentligen...
Jag har grävt ut 25-50 cm (nivåskillnad på tomten) för mitt växthus med uteplats omkring. jag kommer att ha odlingsbäddar där det alltså inte ska vara någon sten el liknande och sedan tänkte jag lägga plattor både inne och runt växthuset.

Jag mailade förut några olika leverantörer för att få priser på underlaget. Vissa sa att jag skulle ha samkross 0/32 medan andra sa makadam 16/32.
Då det ju är en prisskillnad på dessa produkter samt att de antagligen har olika egenskaper vill jag ju gärna veta att jag tar rätt - så vad ska jag ha?

Vad har ni använt er av och hur funkar det?
malarmaster
siffrorna anger grovleken på materialet dvs 0 är sand o 16 o 32 är grovleken i mm på stenen. 16-32 dränerar bättre men om du ska ha plattor på detta fär du lägga en fiberduk ovanpå o därefter sättsand o plattor.det finare krosset,0-16 dränerar sämre men här kan du utesluta fiberduken om du vill o använda sättsand direkt.dock rekommenderar jag att lägga en fiberduk ändå för att stoppa ogräs mellan plattorna. Ulf
Peztis
Det där med storlekarna fattar jag. Och markduk brukar man ju lägga mellan jorden och stenlagret (kross el makadam) för att det inte ska blanda sig.

Pratade i dag med Starka på Älvsjömässan och han rekommenderade samkross 0/16 i alla fall. Eftersom det är billligare n makadam så lär det nog bli det också. Måste bara gå igenom mina beräkningar en gång till så att jag inte beställer åt h-e för mycket eller - ännu värre - för lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon