Full version: Pelargonsticklingar
Ålgryte
Så var det dax igen... Tänk att jag inte kan stå emot alla dessa underbara doftande pelargoner! wub.gif
Sörjer de som inte klarat vinterförvaringen men fattar inte hur jag nu ska få plats med alla nykomlingar unsure.gif
Fast de blir kanske inte så gamla de heller...

Meriona
jag har inte fått nått nyhetsbrev om detta (som skulle komma den 6/4), har du fått det? confused.gif
Ålgryte
Det kom idag och jag vågade inte vänta med min beställning blush.gif
Förra året tog de sticklingar jag helst ville ha slut jättesnabbt slap.gif innan jag hann skicka iväg min beställning...
Meriona
Men nääää, varför har inte jag fått då?!?! sos.gif -cry-.gif
EsterM
rtfm.gif Ska det var nödvändigt att lägga upp sån här information.
Jag hade nog med pelargoner redan innan.
Meriona
Vad beställde du Ålgryte?

Jag lyckades faktiskt låta bli att handla. De jag tyckte var fina har jag redan.
Ålgryte
Jag beställde 6 olika... whistling.gif
Kunde inte motstå den kritvita Cato och är förtjust i doftisar wub.gif
Hoppas att Attar of Roses, Clorinda, Cola, Concolor Lace och Capitatum vill sprida sin väldoft hos mig i sommar!
Egentligen vill jag inte ha fler rosa pellisar. Förra året köpte jag därför bl.a French Vanilla, Prins Christian och Blue Wonder. Blue Wonder är rosa och Prinsen har ännu inte visat några blommor! g.gif
Eva i Höga
Det är hur lätt som helst att låta bli att beställa! Öppna inte nyhetsbrevet! naughty.gif
Ålgryte
CITAT (Eva i Höga @ 09-04-2010, 17:51) *
En som inte gör dumheter som ung,
gör det som gammal!

Det är lättare att falla för frestelsen när man är gammal... blush.gif
Meriona
CITAT (Ålgryte @ 09-04-2010, 17:20) *
Jag beställde 6 olika... whistling.gif
Kunde inte motstå den kritvita Cato och är förtjust i doftisar wub.gif
Hoppas att Attar of Roses, Clorinda, Cola, Concolor Lace och Capitatum vill sprida sin väldoft hos mig i sommar!
Egentligen vill jag inte ha fler rosa pellisar. Förra året köpte jag därför bl.a French Vanilla, Prins Christian och Blue Wonder. Blue Wonder är rosa och Prinsen har ännu inte visat några blommor! g.gif

Wilmers Blue Wonder är också rosa, så du är inte ensam. Min Prins Christian som dog i vinter (men som Wilmer har kvar hur hon nu bär sig åt), den var VÄLDIGT ljust rosa (urblekt vill jag påstå), men blomvillig om jag inte minns fel, jag hade den på balkongen. French vanilla dog för mig utan att ha blommat, blev den fin hos dig?

Wilmer
Min Prins C blommar nu, blekt rosa. Väntar på att French vanilla ska blomma också, det vore kul!! Två blue wonder tog sig och blommar nu för fullt, en hade räckt inte min favorit alls sick.gif Men jag börjar vänja mig, snart tycker jag nog om den också. Hoppas Moskitochockern överlever. Den är svårt ansatt av bladlöss whistling.gif Jag hade nog kunnat beställa något, men håller mig faktiskt i år!
Ålgryte
Så olika sticklingarna utvecklas!
Jag har 2 Moskito kvar. Den ena blommar för fullt är stor och kraftig trots att den står i en liten kruka!
Mina 3 French Vanilla blommade sent i somras. Tror att endast 2 har överlevt vintern. Härlig färg (svagt gulgrön) på blommorna!
Har bara en Prins kvar. Den står i en liten kruka men har ränt iväg ca 40 cm under vintern, dock utan knoppar... Brorsan fick knoppar som aldrig hann slå ut före frosten -cry-.gif
Bytte bort en Blue Wonder (lever den mamsen?) och har en som överlevt vintern och blommar nu med mörkrosa blommor.
Jag har också några Royal Blue som blommade fantastiskt vackert i somras - med rosa blommor.... dunno.gif Enl. Odla beror färgen på skötseln, vattnet, jorden, luften mm.

Känns trösterikt att det är fler som inte lyckas få dem blå och att inte bara mina dör under vintern. trostar.gif
Meriona
CITAT (Ålgryte @ 10-04-2010, 13:47) *
...
Bytte bort en Blue Wonder (lever den mamsen?) och har en som överlevt vintern och blommar nu med mörkrosa blommor.
Jag har också några Royal Blue som blommade fantastiskt vackert i somras - med rosa blommor.... dunno.gif Enl. Odla beror färgen på skötseln, vattnet, jorden, luften mm.
...

Var det hortensior ni köpte? whist.gif Det vore väldigt kul att höra hur den blå blev hos din mamma Ålgryte. Jag har lite svårt att köpa den förklaringen du fick. blush.gif
Jag är avundsjuk på er som lyckats övervintra så många, i min lilla lägenhet med gassande element (råttorna får inte frysa om tassarna) så har jag svårt att klara dem. sad.gif
Ålgryte
rotfl.gif rotfl.gif

Näh det är pellisar jag gillar!!!
Tog ett foto på min rosa färgade Blue Wonder och skrev till Odla. Hoppas de tittade på fotot innan de svarade coolgleam.gif
Eftersom jag har 2 odlingsplatser brukar jag fördela mina sticklingar. De som överlever får mjukt vatten var tredje vecka och mycket sporadiskt (=sällan) näring. Det är inte heller många av dem som blir omplanterade whistling.gif Men de står svalt på vintern...

De som får kalkhaltigt vatten och övervintrar i rumsvärme får iaf samma färg på blommorna! Och som sagt, ingen av Prinsarna har visat sina blommor!
AstaC
Beställde ett gäng pelargonsticklingar redan i januari från Rockdala så jag lyckades låta bli Odlas erbjudande. Byggde en pelargonstege förra sommaren, men den lär inte räcka i år även om några gick åt i vinter.
Ålgryte
Redan igår kom mina sticklingar, kraftiga och väldoftande tongue.gif
Nu är mina fönsterbrädor fyllda till brädden med pellisar sweatingbullets.gif yahoo.gif
honeymilk
Mina kom idag! Blev så glad, var tvungen att åka hem på lunchen för att hämta ut och plantera dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon