josohl
Jag hade tänkt sätta ett körsbär/moreller/bigarråträd på landet (zon 3-4) och vill ha ett som ger goda ätbär och mognar i tid (vi brukar åka därifrån i början av augusti). Jag har fått tips om Lapins, men har inte hittat info om när den mognar (mer än en kanadensisk sida som angav att den var "late"). Jag har kollat lite på Early Burlat (gränsfall för zonen och ej självfertil?) och Celeste (självfertil, men hittar ingen som säljer i Sverige?) också.
Nån som kan dela med sig av erfarenheter om ovanstående sorter?
Andra tips?
Jan af Lisö
Själv har jag Burlat i zon II (Södra Stockholm) på Gisela 5 stammen. Bären är goda, men sorten funkar inte hos mig, vet inte om det är närheten till Östersjön (500 meter) eller lerjord. Den blommar fint på våren, men de blir väldigt få bär. Dessutom så är det ingen tillväxt och det torkar grenar då och då.

Ha inte heller så mycket bär på mina övrig bigarråträd, fattar inte varför. Kanske för kallt för insekter när de blommar, men inga problem med plommonen som blommar samtidigt.

Så med mina erfarenheter kan jag inte rekommenderar Burlat på Gisela 5; men det kan finnas folk med bättre erfarenheter.

På ebe plants hemsida beskrivs olika körbärssorter, du kan alltid kolla med dem om de har någon återförsäljare i dina trakter:
http://web.telia.com/~u10702642/korsbar.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon