tantGröön
07-04-2010, 20:15
Hej
Jag söker något ätbart att odla i min skuggrabatt.
Jag fick tipset om blåbär. Är det någon som provat det? Kan det växa i skugga?
Var köper man plantorna?
Hej
Det kan odla i skugga men resultat blir :
Blåbär som odlas i skugga lång, spinkig, och improduktiva,.
H:Bassam
Sussie F-Flower
07-04-2010, 23:42
Ja, så vitt jag vet så växer blåbär i skugga i skogen, medan lingon växer mer i solen.
Nanashi
08-04-2010, 09:16
Vi har vilda blåbär på tomten och jag skulle vilja säga att våra växer i halvskugga (både mot öster och väster). Fast tittar man på Hortogreens hemsida så skriver de "sol" under både sorterna "Putte" och "Emil"
http://hortogreen.com/shop/
skogstroll
08-04-2010, 09:20
jag har massvis med blåbär i skugga på tomten fast nån rekordskörd har jag då inte sett de 4 år jag bott där... tyvärr... hade varit najs att göra blåbärspaj på egna bär
tantGröön
08-04-2010, 16:34
Ja visst hade det varit fint att kunna göra blåbärspaj på egna bär.
Nu vet jag i alla fall var jag kan beställa, tack!
Vet ni något annat ätbart som man kan odla i skuggrabatt?
Jag har amerikanska blåbär (Putte + Northblue) i en rabatt vid norra husväggen. Bär blir det. Northblue växte till sig något fantastiskt förra året, nu är den ca 1,5 m hög. Tyvärr får bladen på Northblue inte lika fin höstfärg som i soligt läge. Mina buskar planterades för 3 år sedan i ren torv.
Amerikanska blåbär tycker jag smakar bäst färska, det är inte samma smak (och saften är färglös) som vilda skogsblåbär. Putte är en hybrid framtagen i Sverige.
Sedan har jag även björnbär på samma sida, mest för att jag blev tvungen att flytta på dem. Jag trodde aldrig det skulle bli bär, men det blev det ändå, och sura var de inte. Nu är detta zon 1, kan inte uttala mig om en annan zon.
Jan af Lisö
09-04-2010, 09:22
Oliv, om du har blåbär som är 1,5 meter höga då är det inte Northblue utan riktiga "amerikanska blåbär". Northblue, som är en hybridblåbär, blir 0,5 - 0,7 meter höga enligt facklitteraturen och det stämmer på min Northblue planterad 2003 i zon II.
Jan: ja, felmärkning kan ju förekomma. Ska se i år om jag kan komma på vad det är och kanske ta fram måttbandet

(den såg så stor ut bredvid Putte, men klart, Putte är ju en låg buske....

) och så är det en upphöjd rabatt....Får kanske äta upp sedan min höjdangivelse.
Jan Lindgren
09-04-2010, 17:25
Hej!
Putte är inte särskilt låg. Den kan utan vidare bli en meter i skugga. Att odla bär i skugga är inte någon bra idé. Många sorter växer bra men skörden blir ganska dålig. Amerikanska blåbär är ändå en av de bättre i skugga så är det inte alltför skuggigt kan det vara värt ett försök.
När det gäller hybrider så är nog de flesta moderna sorter av trädgårdsblåbär hybrider. Minst fyra olika arter är använda. Just nu funderar man på om det går att korsa in europeiska blåbär också. Vi får se om Balsgård lyckas.
MVH
Jan Lindgren
Jag har nu mätt mina blåbär: den som ska vara Northblue är som längst 140 cm, och Putte har ett par långa skott, 70 cm som längst. Det kan vara fel sorter, men jag funderar också på om det skuggiga läget kan ha någon inverkan. De ger i alla fall blåbär...svårt att avgöra sort dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.