lisa_klump
Hej!
Nu har jag beställt perenner från odla och det står att de ska skickas i april/maj. ´Vågar jag plantera ut dem redan då? Jag tänker på frostrisken.
Hur ska jag annars förvara dem på bästa sätt?
Anki V
Jag brukar kruka mina plantor och täcka med fiberduk om det verkar bli kallt. Det har funkat hittills de år jag beställt från Odla.

/Anki
lisa_klump
Okej, brukar du ha kvar de i krukor eller planterar du om dem senare? Jag hade tänkt att mina ska stå i rabatt. Man kanske kan täcka med fiberduk i rabatt också iofs? Men då blir det mycket duk, köpte väl en 12 plantor eller så... whistling.gif
Anki V
Mina får stå i krukorna tills jag ser att det börjar ”ta sig” och risken för frost är över. Ett annat alternativ är att du stoppar ner plantorna i rabatten och sedan täcker rabatten med fiberduk. Så har jag gjort när jag varit för ivrig att plantera ut.

12 plantor tar inte så mycket plats…. I alla fall tar de mindre plats i krukor än i rabatten. En fiberduk kan du lägga bra många varv över 12 krukor

/Anki
lisa_klump
Ok, tack för dina svar! Då blir det att inhandla en fiberduk. Tror det får bli att plantera i krukor också för jag ska inte ha alla plantor i samma rabatt.
Wilmer
Första gången planterade jag ut direkt, med dåligt resultat. Sedan dess har jag fördrivit i kruka, det har gått fin-fint. Bor i zon 2. När de fått fart planterar jag dem där de ska vara, då har de växt som sjutton. Har haft dem inne först när det varit kallt, sedan ute skyddat.
Ezereht
mm jag planterade också ut förra året direkt, och lite beroende på växtplats tog dom sig olika bra. Men dom hade nog blivit stora och fina mycket tidigare om jag haft dom inne ett tag först. Det var nån jag hade en (ler) kruka över i början som vinskydd och de blev mycket finare. Om dom kommer i slutet av april hit är det hur som helst inget att snåla över, jag kan inte plantera ut saker förän absolut slutet av maj, helst början av juni här. Kändes bara så rooooooooooooooooooligt att få trycka på blom-köpknappen biggrin.gif biggrin.gif

Plantorna som kom var i alla fall jättefina, välförpackade, och det är ju bra pris smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon