mamman81
08-04-2010, 06:47
Jag ska snart åka och hämta ett växthus som är 5m2.
Jag undrar vart som är den bästa placeringen. Ska man sätta
växthuset vid en husvägg så det får värme av väggen men då
får det inte sol förrens på eftermiddagen eller ska man sätta det längre ut
så det får sol hela dagen så man får skugga det. Ska odla bla tomat och
gurka. Tacksam för hjälp.
Red Top
08-04-2010, 07:42
Jag har ett växthus av samma storlek. Det står fritt och har sol hela dagen på sommaren. Jag behöver aldrig skugga växterna eftersom jag inte har glas utan isoler/kanalplast, vilket gör att ljuset bryts och inte blir så brännande.
Jag odlar gurka, tomat och paprika i mitt växthus. Om de bara skulle få eftermiddagssol, tror jag inte att skörden skulle bli lika stor.
Så mitt förslag är att du har växthuset fristående.
Lycka till!
lenaandersson
08-04-2010, 11:45
Jag tycker absolut soligt, mitt lilla stod vid en hög häck och tomaterna och gurkan blev klara så sent, men nu är häcken väck så det blir kul att se skillnaden i år.
Håller med om att soligt är att föredra, då får man tidig värme om våren och så torkar fukten upp om hösten...
/magnus
mamman81
08-04-2010, 20:11
Tack så mycket för svaren allihopa, det får nog bli att jag ställer det längre ut.
Platinum
08-04-2010, 20:24
Sen har du även det här med vinter, ställer du det för nära en husvägg finns ju risk att det blir takras över växthuset och det är ju inte heller så trevligt.
Sabina87
12-04-2010, 07:11
Om man ställer växthuset mot husväggen, behöver man bygglov, även om det är litet. Kan vara bra att veta om man har griniga runt sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.