Full version: Rosor i Aftonbladet
ingrids
Aftonbladet har kommit igång med trädgårdstemat för året men publicerar inte namn på rosorna, vilket är konstigt eftersom de inte drar sig för att publicera namn annars. Kan någon hjälpa mig att identifiera ros 4 och 5 och 7 uppifrån (med förhoppning om att de är härdiga i zon 5)? http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article6850604.ab
flouee
Om du högerklickar på bilderna och tar "Spara som", så står det en fingervisning i filnamnet, iaf på några!
ingrids
Tack, så långt tänkte jag inte - gjorde bara mouse over och hoppades på en tagg. Fast det var inte alldeles enkelt att luska vidare - en ros har namnet alexandra men är inte alexandra rosen - mummel. Väntar nog med detektivandet till i kväll.
Ezereht
Verkar vara många Austinrosor. Dom är härdiga till zon 3 (standard). Några kan man kanske testa i zon 4.

Tror 4 är Gentle hermoine. 5:Princess aexandra of kent (?)
7: queen of sweden.

Jag kanske stavat namnen fel...men du kan hitta dem på www.floralinnea.se
under Austinrosor.

Den karminrosa där det stor den kan falla sönder om det regnar häftigt kan du testa i zon 5, det är nog Gallica Charles de Mills.
Jag planterade en Austinros här i Umeå förra sommaren var Crown Princess Margaretha. Tror näst sista bilden är den, fast det är en dålig bild, den är mer varm i färgen och rundare i formen.. Den är en av de härdigaste Austinrosorna. Men jag har ändå inte så stora förhoppningar att den lever. En annan du kan pröva av Austin, som är rosa, är Mary Rose.
Christina i Taxinge~
Den rosa Alexandrarosen kan också vara ''Alexandra - Princesse de Luxembourg ®'......finns på HMF

H M F....Alexandra

ingrids
Tack för svaren - bekräftade min misstanke att det nog var mest Austin/Kordesrosor (som alltför ofta när jag drabbas av ha begär) och inte riktigt ägnat min zon 5-plätt. Imponeras ständigt av kunskapen på rosforumet thanks.gif och jag är inte människa att skilja de två princessorna åt på bild.

Jag kanske ska invänta hur det går för dig med din Austinros, Ezereth, du som ju kan tänkas ha nästan lite strängare klimat än hos mig (eller inte).

För många drömmar - för lite trädgård, pengar och tid smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon