tigrella
08-04-2010, 08:57
När ska jag toppa denna petunia det är orchid mist och purple pirouette?
Eller ser det ut som de ska få vara som de är?
Har ingen aning om hur jag ska göra jag har aldrig sått petunia förr.
theseraphim
08-04-2010, 09:16
de odlare jag känner toppar de väldigt tidigt för att de ska grena sig och bli kompakta o fina, så snart är det dags.
Jag brukar knipsa bort toppen (2 översta bladen) när stjälken växt till ca 4-5 cm. Sen knipsar jag bort topparna på de nya stjälkarna som växt fram på samma sätt med 4-5 cm mellanrum tills jag får en rikt förgrenad planta.
Så fina dina plantor är! Mina har bara fått hjärtbladen ännu... (jag sådde 22/3)
tigrella
08-04-2010, 15:01
Kan man då sätta det man tar bort i vatten eller jord och på så sätt få en planta till?
Eller måste jag slänga de topparna? Det gör ju ont att behöva klippa här och där...

Men självklart vill jag ju ha en tät planta.
Irene_L
08-04-2010, 18:01
Jag brukar sätta det jag klipper bort i vatten och det blir snart rötter på den! Jag brukar toppa mina när dom blivit lite större än dina så det blir lite av det jag klipper bort!
Sabina87
08-04-2010, 20:41
Jag har sått petunina förförsta gången i år också, jag toppade mina när de hade fått cirka 6-8 blad. Men det lilla som jag tog bort kunde inte jag ha satt i vatten. Nöp bara at yttersta toppen. Lade precis upp nya bilder, de finns med där.
http://tradgardenifokus.blogspot.com/2010/...tingar-har.html
Red Top
09-04-2010, 06:34
Jag brukar sätta topparna direkt i såjord. De rotar sig jättesnabbt.
Beroende på hur snabbt de växer innan det går att plantera ut dem, kan det bli många gånger de behöver toppas. Det blir oftast många nya plantor innan de klarar sig utomhus i zon 4-5, där jag odlar
tigrella
09-04-2010, 06:54
Tack alla snälla som svarar då kan man få många petunior i år!
tigrella
16-04-2010, 17:51
Testar att skriva en annan fråga om petunior i samma tråd, mina plantor har ju stått ett tag i sina krukor, behöver de näring eller ska jag sätta dem i ko-på-påse nästa gång. Plantorna står i ett fönster som är öppet på dagarna därför, växer de inte jättesnabbt. Vad tror ni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.