Anma
Jag undrar varför man sätter på sig ett visst par glasögon så fort man läser ett inlägg från en viss person. Som till exempel min senaste tråd, där jag tipsar om en blogg och efterlyser likande. Genast kommer en sur kommentar från en person som tydligen har en annan politisk uppfattning än jag och tolkar mitt inlägg på något sätt politiskt? jiholma, du får fritt fram här att förklara dig hur du tänkte.

Detta sker hela tiden här, i för sig är det sällan det drabbar just mig personligen, men det drabbar andra jämt och ständigt. Varför tar man med sig gamla saker i nya trådar, eller blandar i hop andra saker i trådar som handlar om något helt annat? Varför är det så svårt att skilja på sak och person?

Bara för att man tycker olika om en sak betyder det faktiskt inte alls att man tycker olika om alla saker!

Hur tänker du?
*Stintan*
Bra fråga! Jag har länge undrat detsamma.
Katten maja
Kloka ord alla måste få tycka olika utan att man kommer med pekpinnar smile.gif
skogstroll
ja precis man måste ju få tycka olika, sen behöver man ju inte bli otrevlig och kalla folk saker
andersen
Ja man skall tycka olika på ett forum, och det är bra när många människor kommer med sin syn på saker och ting, jag har lärt mej mycket på det här forumet och är det så att man inte delar andras åsikter så stannar det där, man tar inte in gammalt "skåpmat" till nästa diskution.
Meriona
Jag kan väl erkänna att vad gäller personer som ständigt öser onyanserad skit och fula ord över allt och alla, (eller har som enda syfte att skapa hätsk debatt i vareviga inlägg) i det fallet förföljer mitt sätt att se på dem mig även i fortsättningen. Dem försöker jag undvika helt enkelt för där har jag har svårt att släta över från gång till annan.

Men de som bara har avvikande åsikt eller råkar slänga ur sig skit just i en tråd där de är extra engagerade, där är tankarna om omdömena avslutade från en tråd till en annan. Det är väldigt ofta som jag tycker helt olika person X i tråd ett och helt lika i tråd två, utan att på någon sätt minska mitt omdöme om personen ifråga.

Säkert har jag fel, men så funkar jag.

Aqvakul
CITAT (Meriona @ 08-04-2010, 22:31) *
Jag kan väl erkänna att vad gäller personer som ständigt öser onyanserad skit och fula ord över allt och alla, (eller har som enda syfte att skapa hätsk debatt i vareviga inlägg) i det fallet förföljer mitt sätt att se på dem mig även i fortsättningen. Dem försöker jag undvika helt enkelt för där har jag har svårt att släta över från gång till annan.

Men de som bara har avvikande åsikt eller råkar slänga ur sig skit just i en tråd där de är extra engagerade, där är tankarna om omdömena avslutade från en tråd till en annan. Det är väldigt ofta som jag tycker helt olika person X i tråd ett och helt lika i tråd två, utan att på någon sätt minska mitt omdöme om personen ifråga.

Säkert har jag fel, men så funkar jag.

Jag känner igen mig väldigt mycket i Merionas kloka ord! tummenupp.gif
herkules
kan man inte skilja på sak och person så ska man nog inte debattera på ett forum.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 08-04-2010, 22:36) *
kan man inte skilja på sak och person så ska man nog inte debattera på ett forum.

Tyvärr är det nog så att de flesta har mer eller mindre svårt med det - även om man i princip vet hur det bör gå till...
herkules
CITAT (Aqvakul @ 08-04-2010, 22:38) *
Tyvärr är det nog så att de flesta har mer eller mindre svårt med det - även om man i princip vet hur det bör gå till...

tyvärr kan man ju alltid säga men det är ju ingen ursäkt.
vet man att man tycker typ - den där fan gillar jag inte, hon är ju dum i skallen, så ger man 17 i att läsa/skriva eller så försöker man tänka med huvudet och inte med magen.
så svårt är det inte.
om man vill ..
smiley_small_hug.gif
Aqvakul
CITAT (herkules @ 08-04-2010, 22:46) *
tyvärr kan man ju alltid säga men det är ju ingen ursäkt.
vet man att man tycker typ - den där fan gillar jag inte, hon är ju dum i skallen, så ger man 17 i att läsa/skriva eller så försöker man tänka med huvudet och inte med magen.
så svårt är det inte.
om man vill ..
smiley_small_hug.gif

Visst, du har helt rätt.. tummenupp.gif
Motti
Alla ska ha en chans !efter som vi alla är så olika i vad vi tycker och tänker,sen har inte alla skrivandets gåva en del har svårare för att utrycka sig i text och kanske just därför ofta blir missförståda,sen handlar det ju om HUR vi läser det som skrivs.Ibland kanske man skulle skriva så här !"missförstå mig rätt"efter som det ligger i betraktarens ögon hur han läser det som skrivs så är det upp till läsaren hur han tolkar det,därmed inte sakt att det tolkades rätt !
netha
CITAT (herkules @ 08-04-2010, 22:36) *

tummenupp.gif
Motti
När man pratar med någon öga mot öga då hör man på tonfallet och ser på kroppspråket vad personen vill förmedla, det gör man inte här, här läser man in vad man vill att det ska va efter humör och dagsläget på hur man själv känner sig.Det där att man inte ska hålla till här om man inte tål skit !ja det är väl också en smaksak!Men en del är klart elaka och är ute efter att mucka gräl !varför ?jo för att de inte mår bra själva och måste utagera det någon stanns och då blir det på tex ett Forum som det här.Personligen tycker jag att det här Forumet är bra och klarar sig förvånandsvärt bra utan Moderatorer beroende på att Forum medlemarna har så bra självbevarelsedrifft. tummenupp.gif och styr upp alla muck så bra sjäva. smiley_small_hug.gif
Nauti
För att gränsdragningen är mer eller mindre omöjlig, var slutar det handla om sak och var börjar det handla om person? Är inte saken en del av helheten d.v.s. personligheten? I vissa fall är det lätt och är inga problem att hantera, ibland är det väldigt svårt att skilja på det och hantera helt enkelt.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 10-04-2010, 09:48) *
För att gränsdragningen är mer eller mindre omöjlig, var slutar det handla om sak och var börjar det handla om person? Är inte saken en del av helheten d.v.s. personligheten? I vissa fall är det lätt och är inga problem att hantera, ibland är det väldigt svårt att skilja på det och hantera helt enkelt.

Instämmer! tummenupp.gif
skogstroll
jag tycker ibland man kan märka rätt tydligt när det börjar bli verbala påhopp. Om nån skulle kalla mig för jäkla kossa eller kärring så skulle iaf jag reagera.
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 13-04-2010, 15:32) *
jag tycker ibland man kan märka rätt tydligt när det börjar bli verbala påhopp. Om nån skulle kalla mig för jäkla kossa eller kärring så skulle iaf jag reagera.

Jo, det är ju inte acceptabelt!
theseraphim
Om man ser utanför Odlas forum så är detta förvånansvärt vanligt tyvärr. I Sverige så måste allt handla om politik eller vara politikens fel. Få länder jag känner till är så infekterade av just politik, jag menar hur länge dröjer det inte förrän politik dyker upp på tex en kräftskiva elelr dylikt.
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 14-04-2010, 06:57) *
Om man ser utanför Odlas forum så är detta förvånansvärt vanligt tyvärr. I Sverige så måste allt handla om politik eller vara politikens fel. Få länder jag känner till är så infekterade av just politik, jag menar hur länge dröjer det inte förrän politik dyker upp på tex en kräftskiva elelr dylikt.

Klart att man ska diskutera politik - däremot behöver ju inte alla diskussioner politiseras...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 14-04-2010, 07:33) *
Klart att man ska diskutera politik - däremot behöver ju inte alla diskussioner politiseras...

tummenupp.gif
skogstroll
CITAT (theseraphim @ 14-04-2010, 06:57) *

*räknar på fingrarna* hmmmm... 4 månader? smile.gif
Red Top
CITAT (skogstroll @ 14-04-2010, 08:52) *
*räknar på fingrarna* hmmmm... 4 månader? smile.gif

giggle.gif
theseraphim
Jag menar idag kan du inte diskutera något ämne i media utan att allt handlar om vänsterblocket fel eller högerblockets fel, allting är politikens fel eller förtjänst.....konstigt
skogstroll
ja det är intressant... de röda skyller på de blå för de senaste åren, de blå skyller på de röda för åren innan. Undrar vem som har rätt wink.gif
Gossen Ruda
Det finns en liten fin sång skriven 1958 under det kalla kriget och som heter The merry minuet. Jag har den på skiva med Kingston trio och givetvis hittade jag den också på YouTube. Lyssna speciellt på texten mellan 0,40 och 0,55.biggrin.gif
andersen
CITAT (theseraphim @ 14-04-2010, 09:06) *
Jag menar idag kan du inte diskutera något ämne i media utan att allt handlar om vänsterblocket fel eller högerblockets fel, allting är politikens fel eller förtjänst.....konstigt

Fast allt är ju politik, och det är inget fel att diskutera politik på ett forum som det här, vad skulle man då diskutera? om man inte diskuterade politik så blir det inte många ämnen kvar att prata om.
theseraphim
Allt är inte politik och allt hände inte tack vare eller beroende på politik. Odla är inget politiskt forum och själv skulle jag föredra om politik blev bannlyst härifrån då det bara skapar osämja.
Människor har ett behov att putta saker ifrån sig tex jobbiga beslut eller otäcka saker och politiken fyller den funktionen, blir någon vanvårdad på ett sjukhus så helt plötsligt är det politik även om det är en individ som med mening begått vanvården. Vi vill helt enkelt ha något större att lägga skulden på eller som kan förklara det vi själva inte förstår, Iom att vi är lite mer "gudlösa" idag så tror jag bannemig politiken fyller det syftet dvs i Sverige ÄR politiken större än gud:-)
cic
Jag tycker det här är en konstig tråd. Känns som om alla här vem just vem det syftas och vad som är jobbigt med den eller deras inlägg. unsure.gif

Och det ÄR lite svårt att undvika politik i flera av de ämnen som avhandlas eftersom så mycket ÄR just politik. Jag är uppvuxen på 70-talet och fick lära mig att "det personliga är politiskt" och innebörden i det är ju att tex socialföräkringsfrågor eller "vård-skola-omsorg", som OFTA diskuteras utanför pallkragarna i detta forum.., ÄR just politiskt styrt. Fördelningspolitik och värderingar styr hur det är och/eller hur vi vi ha det.
Aqvakul
Den här typen av "moraliserande" trådar brukar tyvärr aldrig leda till något egentligt resultat, i värsta fall skapar de istället mer bråk...
Anma
Moraliserande får stå för dig aqva. Det står tydligt i trådstarten vad jag reagerade på när jag startade denna tråd. Blev irriterad och ville ha en förklaring men fick ingen, nu kvittar det. Ville inte förstöra min andra tråd med detta så startade en ny. Men låt bli att skriv mer i denna tråden, så är den saken ur världen.
Anma
Dags att plocka upp denna tråd igen. Nu ska jag gnälla lite!
FY vad less jag blir när vissa (läs: vita vargen) plockar upp gamla trådar bara för att jävlas med en annan odliat (läs: gossen ruda). Dessutom nappar gossen så glatt på varje provokation. Barnsligt och otrevligt och himla irriterande för de flesta av oss andra på forumet. Detta drar ner stämningen på hela forumet. Så onödigt. Ingen kommer vinna något på såna barnsligheter. Sköt skiten på PM, eller håll tyst.

Så, nu har jag sagt mitt om den saken, för stunden i alla fall.
Kryddan03
CITAT (Anma @ 04-05-2010, 19:50) *
FY vad less jag blir när vissa (läs: vita vargen) plockar upp gamla trådar bara för att jävlas med en annan odliat (läs: gossen ruda). Dessutom nappar gossen så glatt på varje provokation. Barnsligt och otrevligt och himla irriterande för de flesta av oss andra på forumet. Detta drar ner stämningen på hela forumet. Så onödigt. Ingen kommer vinna något på såna barnsligheter. Sköt skiten på PM, eller håll tyst.

Kan inte annat än att hålla med. Gjorde dock antagligen misstaget att kommentera i en tråd. slap.gif
Gossen Ruda

Ibland svarar jag , ibland inte. Jag håller med dig om det tråkiga i saken och helst skulle jag se en skärpning av forumreglerna. Rahmat2 blev avstängd först efter en lång tid och vitavargen har bara fått en åthutning.
*Stintan*

Samma här. Gjorde samma reflektion.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2010, 20:18) *
Samma här. Gjorde samma reflektion.

Jaha var det därför som det dykt upp massa gammelgaggiga trådar igen.... confused.gif
Så jäkla tradigt....
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 20:08) *
Ibland svarar jag , ibland inte. Jag håller med dig om det tråkiga i saken och helst skulle jag se en skärpning av forumreglerna. Rahmat2 blev avstängd först efter en lång tid och vitavargen har bara fått en åthutning.

Håller med dig i sak, men ibland vinner man mer på, att spika fast händerna i golvet. kompiskram.gif
Ps.. Har också skrivit i "skittråden" Ds. flirting.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 06-05-2010, 11:31) *
Håller med dig i sak, men ibland vinner man mer på, att spika fast händerna i golvet. kompiskram.gif
Ps.. Har också skrivit i "skittråden" Ds. flirting.gif

Ja då får väl jag och några till sluta skriva på forumet eftersom det i stort sett kommer hugg och påhopp från vederbörande efter vartenda inlägg vi skriver.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 11:55) *
Ja då får väl jag och några till sluta skriva på forumet eftersom det i stort sett kommer hugg och påhopp från vederbörande efter vartenda inlägg vi skriver.

Det är fler än du som resonerar så.. tummenupp.gif
Det går snart inte att skriva något alls på forumet längre. crying.gif
Gossen Ruda
Fel taktik mina damer. Sitt inte på händerna, skriv ett mail eller PM till Göran och låt honom avgöra frågan. Det har jag gjort.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2010, 17:08) *
Fel taktik mina damer. Sitt inte på händerna, skriv ett mail eller PM till Göran och låt honom avgöra frågan. Det har jag gjort.

Kan ju vara en idé...
Nu är det lite too much om man säger så. dunno.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 06-05-2010, 17:13) *
Kan ju vara en idé...
Nu är det lite too much om man säger så. dunno.gif

Jag har redan tidigare dragit mitt strå till stacken sad.gif
vitavargen
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2010, 17:08) *

Efter några månaders smustigt polisiär undersökning efter andras identitet beordrar Mobbens högsta chef denna tråds deltagare att följa hans majestetiska order.

Kul för Mobbens hogsta chef, men mindre kul för människor som blint följer en sådant smutsig aktivitet.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 17:20) *
Jag har redan tidigare dragit mitt strå till stacken sad.gif

Man får väl ligga lågt ett tag, och se vad som händer...
*Stintan*
CITAT (pejori @ 07-05-2010, 07:07) *
Man får väl ligga lågt ett tag, och se vad som händer...

Eller så ska man inte låta vederbörande få tysta andra vilket ju verkar vara precis det han vill. g.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 09:46) *
Eller så ska man inte låta vederbörande få tysta andra vilket ju verkar vara precis det han vill. g.gif

tummenupp.gif kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon