Full version: Vaniljorchidee
varghem
Har en vaniljorchidee stickling som inte vill rota sig, har haft den jättelänge nu. Hur gör jag?? Lägga ner sticklingen på mossa eller sticka ner i jord??
aldo
Jag hade min i sk mossa innan jag planterade den i jord .Den t o m blommade under tiden i mossan rolleyes.gif
varghem
Hela eller del, liggande eller??? Usch fattar inte att 2 månaders försök att rota bara inte vill sig
aldo
CITAT (varghem @ 08-04-2010, 21:46) *
Hela eller del, liggande eller??? Usch fattar inte att 2 månaders försök att rota bara inte vill sig

Vad menar du med hela eller del ?
Jag slog in den i Sphagnum rätt upp o ner .
Placerade den bland annat smått under lampa .Nu i Februari blev den planterad i jord och har fått en " pinne " som växtstöd .

Detta läste jag på nätet :

Plantera din plantas nedre rötter i en lerkruka .
Ge plantan stöd att klänga på och mycket ljus. Håll plantan jämnt fuktig och ge näring ofta.
På samma nod som bladet växer även en rot ut
.

Lycka till !
varghem
CITAT (aldo @ 08-04-2010, 22:13) *
Vad menar du med hela eller del ?
Jag slog in den i Sphagnum rätt upp o ner .
Placerade den bland annat smått under lampa .Nu i Februari blev den planterad i jord och har fått en " pinne " som växtstöd .

Detta läste jag på nätet :

Plantera din plantas nedre rötter i en lerkruka .
Ge plantan stöd att klänga på och mycket ljus. Håll plantan jämnt fuktig och ge näring ofta.
På samma nod som bladet växer även en rot ut
.
Lycka till !

tack aldo... ska satsa på det och hoppas på det bästa....
Scout
Jag provade att böja ner ett par rankor och begrava en del av mitten i jord i en ny kruka. Tanken var att den skulle skicka ut massor av rötter från de noder som låg under jord och sen kunna kapas av från moderplantan som färdigrotad planta. Istället för att behöva kapa av en stickling och sen hoppas att den rotar sig bra innan den dör.

Detta fungerar utmärkt för många växter med rankande växtsätt, men tydligen inte för vanilj. Av 6 försök lyckades inget av dem. De redan befintliga luftrötterna vid de begravda noderna visade sig efter 2 månader ha förtvinat och inga nya hade där bildats. Moderplantan verkar dock inte ha bekymrat sig alls utan växte glatt vidare med nya skott.

Jag klippte till slut av rankor och satte direkt i jord i kruka (en eller två noder under jord) och då klarade sig alla ypperligt.
Eva i Höga
Varghem, min vaniljorkideé kommer nog från samma ställe som din. När jag fick min planterade jag den i en kruka med krukväxtjord direkt och jag tror att den har rotat sig för den ser jättefin ut. Men den har inte vuxit nåt särskilt.
varghem
Eva, jo dom är nog från samma ställe. Har haft den i sand-vatten på rotning sen dess och den ser jättefin ut men inget händer. Försöker nu att få några rötter i vitmossa. Stängde igen påsen med stösta delen av plantan utanför och två noder innanför. Hoppas ju så att den tar sig för den är så udda biggrin.gif

Scout, intressant hur konstigt växter beter sig ibland.
ninnisky
CITAT (Eva i Höga @ 15-04-2010, 12:47) *
Varghem, min vaniljorkideé kommer nog från samma ställe som din. När jag fick min planterade jag den i en kruka med krukväxtjord direkt och jag tror att den har rotat sig för den ser jättefin ut. Men den har inte vuxit nåt särskilt.

Jag tror att jag är den skyldiga till era vaniljsticklingar biggrin.gif

Vaniljen kan man plantera både i vanlig krukväxtjord eller i orchidekompost. Jag har gjort både ock och aldrig misslyckats. Enligt experter skall man linda in sticklingen i vitmossa och sedan ner med den i orchidekomposten. Men räkna med att den växer väldigt långsamt till en början. Blomma gör den först efter några år.... enligt samme expert - så håll ut! biggrin.gif
Meriona
Kan man skörda vanilj sedan, eller hur funkar det? unsure.gif
Sussie F-Flower
CITAT (ninnisky @ 20-04-2010, 18:40) *

-Jahaaa? Är det du som är den skyldiga??? giggle.gif
Om jag ber på mina bara knän.... wub.gif : Har du månne någon kvar, till lilla mig..?
Sussie F-Flower
CITAT (Meriona @ 20-04-2010, 21:27) *
Kan man skörda vanilj sedan, eller hur funkar det? unsure.gif

Oj,oj,oj Meriona.. no.gif
Vet du, när jag var på föreläsningen om Orkidéer på Blomsterlandet, så berättade Kastberg hur det gick till att få vaniljstången mogen... Jag tycker att den gott och väl skulle kunna kosta 100 kr st. efter det... giggle.gif Bara för en enda...

Nu minns jag inte exakt hur han sa, men den skulle typ: torka, jäsa, behandlas med något, torka, jaaa, som sagt, jag minns inte alla turer, men TID tog det innan den var klar för paketering... och MÅNGA moment...

Finns säkert uppgifter om det också någonstans, om man googlar.

Jag är sugen att prova, är du?
varghem
CITAT (ninnisky @ 20-04-2010, 18:40) *

Vaniljen kan man plantera både i vanlig krukväxtjord eller i orchidekompost. Jag har gjort både ock och aldrig misslyckats. Enligt experter skall man linda in sticklingen i vitmossa och sedan ner med den i orchidekomposten. Men räkna med att den växer väldigt långsamt till en början. Blomma gör den först efter några år.... enligt samme expert - så håll ut! biggrin.gif

biggrin.gif den är grön och fin än. Hur långt ner planterar du??
fast några rötter har den inte fått. den står i vitmossa just, nu väl inpackad, i akvarieväxthuset så den har värme och ljus.
ninnisky
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-04-2010, 19:44) *
-Jahaaa? Är det du som är den skyldiga??? giggle.gif
Om jag ber på mina bara knän.... wub.gif : Har du månne någon kvar, till lilla mig..?

Visst har jag det! Jag klipper en ny till dig och skickar i helgen!
PMa mig bara din adress.

Dessutom är experten jag nämner i mitt tidigare inlägg också Kastberg biggrin.gif
Sussie F-Flower
CITAT (ninnisky @ 21-04-2010, 14:32) *
Visst har jag det! Jag klipper en ny till dig och skickar i helgen!
PMa mig bara din adress.

Dessutom är experten jag nämner i mitt tidigare inlägg också Kastberg biggrin.gif

Nämen OOOhh, vad snällt av dig! smiley_small_hug.gif
Har pm:at dig nu, underbara människa!!! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon