Full version: Kul test
netaave
http://www.expressen.se/levabo/webbtest/1....t-pa-pelargoner

Jag fick alla rätt med lite tur, gissade på två frågor
Aqvakul
13 rätt och det är jag absolut nöjd med..
netaave
CITAT (Aqvakul @ 08-04-2010, 15:13) *
13 rätt och det är jag absolut nöjd med..

tummenupp.gif
sqrulan
blush.gif Äh, endast 10 rätt, det var uselt av mej!
Nauti
En hel del dåliga frågor som man inte kan bevara på det där viset :/
netaave
CITAT (Nauti @ 08-04-2010, 16:01) *

Gick väl alldeles utmärkt
Anma
11 rätt, kan mer om pelargoner än jag trodde faktiskt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 08-04-2010, 16:01) *

ja det tycker jag också att en del frågor var konstiga exempel hur man bekämpar ohyra, förökar, eller hur man sköter dom med vattningen och näringen. där finns ju inga ''rätt eller fel'' utan man gör olika.

---------------------------------------------------
jag missade på två frågor.
Nauti
CITAT (netaave @ 08-04-2010, 16:16) *
Gick väl alldeles utmärkt
Ja, men frågorna var ju dumma och svaren likaså. Klart att det GÅR men det innebär inte att de inte var dumt ställda tongue.gif
Noak
Fick också 11 rätt, visade sig att mina pelargoner får rätt behandling här, vattnas en gång i veckan. (Trodde faktiskt att jag slarvade... och svarade "varje dag"... blush.gif )
netaave
CITAT (Anma @ 08-04-2010, 16:17) *
11 rätt, kan mer om pelargoner än jag trodde faktiskt.

Ja du ser, är det inte ofta så? Med allt möjligt, som man märker när man väl hamnar där smile.gif
tummenupp.gif
Peztis
12 rätt men jag håller med om att det ibland inte finns endast ett alternativ.
mamamaggan
13 rätt och några frågor var helt knäppa. T ex att man ska vattna dem en gång i veckan , beror väl på . Om de står soligt kan de väl behöva vattnas oftare d v s när de är torra.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 08-04-2010, 17:46) *
13 rätt och några frågor var helt knäppa. T ex att man ska vattna dem en gång i veckan , beror väl på . Om de står soligt kan de väl behöva vattnas oftare d v s när de är torra.

Jag fick för mig att svaret på den frågan var att när jorden torkat ut? Det var vad jag trodde och som jag gör med mina pelargoner i varje fall.
mamamaggan
Jag svarade som dig , när de var torra men det var tydligen en av de frågorna om jag hade fel på , där skulle svaret vara en gång i veckan.

Gjorde testet en gång till för att kolla och jodå , man ska vattna dem en gång i veckan säger facit.

Sedan undrar jag över det där med engelska pelargoner , de har mörkare färger eller vad det står . Finns väl en hel del sådana som har ljusa färger ? De kanske menar att de har mer mättade färger ?
Ålgryte
CITAT (mamamaggan @ 08-04-2010, 17:52) *
Jag svarade som dig , när de var torra men det var tydligen en av de frågorna om jag hade fel på , där skulle svaret vara en gång i veckan.

Ologiskt att rätta svaret är att man ska vattna en gång i veckan men gödsla 2 gånger... Den fick jag fel på.
mamamaggan
CITAT (Ålgryte @ 08-04-2010, 17:59) *
Ologiskt att rätta svaret är att man ska vattna en gång i veckan men gödsla 2 gånger... Den fick jag fel på.

Just det , undrar hur det ska gå till ?
Anma
Hahaha... ja där ser man, Kanske jag inte vet så mycket om pellisar ändå? Jag råkade bara svara fel på rätt frågor. giggle.gif
Platinum
10 av 15, ganska bra för någon som aldrig ägt en pelargon bravo.gif giggle.gif
Eva i Höga
Jag klarade också 10 rätt, bra tycker jag!
Mårbacka
CITAT (Ålgryte @ 08-04-2010, 17:59) *

Ellerhur, där har de inte tänkt igenom.

Jag fick 13 av 15? Fast det var ju 16 frågor? Hursomhelst, hade "fel" på vattningen och gödslingen, man kan vattna när jorden har torkat ut och man kan gödsla en gång om månaden också.
Olle A
13 rätt här också. Fel på vattningen (trodde "när de torkat") och på vad som kännetecknar en engelsk pelargon (trodde "nejlikformade" eftersom färgen kan variera).

Olle
Alexander-VG-zon3
jag missade på dessa två

''Hur ofta ska man vattna en pelargon?''
- för som redan skrivits beror det på pelargon art/sort, läge, klimat, jord, kruka. jag svarade när de är torra.

och så denna

''Det finns ett pelargonmuseum men Nationalsamlingen i Bodafors. Hur många arter finns det där?'' - det visste jag inte alls.
Meriona
Jag hade visst tre fel, och jag säger som Nauti, en del frågor var helt åt skogen ställda. Rätt svar var tydligen gödning 2 ggr per vecka. Inte för mitt liv skulle jag hitta på att vattna mina pellisar två gånger i veckan, jo om de står ute i solen, men det framgick ju inte av frågan. När facit kom upp så fanns inget besked om hur många arter som fanns på museet, det hade varit intressant annars att få reda på, det var troligen fel nummer två. Fel tre var väl hybridfrågan, jag trodde inte att det var näveväxter, men så var det, jag trodde Linne hade helfel, men han hade visst bara halvfel.

Mårbacka
Första frågan var om vilket land zonalen härstammar ifrån, lite senare avslöjar de detta i en annan fråga tongue.gif
netaave
CITAT (Mårbacka @ 08-04-2010, 22:19) *
Första frågan var om vilket land zonalen härstammar ifrån, lite senare avslöjar de detta i en annan fråga tongue.gif

Ja det tänkte jag också på smile.gif
Aqvakul
Gödningsfrågan missade jag också - lite konstigt ställd...
mamamaggan
Petig som jag är så har jag mailat till Expressen och ifrågasatt deras test.

Har fått veta att de ska ta itu med det i morgon.

Gillar inte när man gör så klantiga fel .
ingrid fuxwall
Fick nog minst rätt av alla här men trots det överlever mina och i år har jag tagit sticklingar och fått minst ett 50 tal nya, trots mina dåliga kunskaper.

ingrid
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-04-2010, 22:55) *
Fick nog minst rätt av alla här men trots det överlever mina och i år har jag tagit sticklingar och fått minst ett 50 tal nya, trots mina dåliga kunskaper.

ingrid

Men det är ju testet det är fel på, inte dina kunskaper. kompiskram.gif
Wilmer
CITAT (Meriona @ 08-04-2010, 22:06) *
Jag hade visst tre fel, och jag säger som Nauti, en del frågor var helt åt skogen ställda. Rätt svar var tydligen gödning 2 ggr per vecka. Inte för mitt liv skulle jag hitta på att vattna mina pellisar två gånger i veckan, jo om de står ute i solen, men det framgick ju inte av frågan. När facit kom upp så fanns inget besked om hur många arter som fanns på museet, det hade varit intressant annars att få reda på, det var troligen fel nummer två. Fel tre var väl hybridfrågan, jag trodde inte att det var näveväxter, men så var det, jag trodde Linne hade helfel, men han hade visst bara halvfel.

ninja.gif Dör inte dina pellisar av torka eller har jag hört fel laugh.gif Det var rätt no två på museet om det var upp till över tusen hybrider frågan.

Jag hade för mig det där om näveväxter men svarade fel... Så trode jag 1600 talet men där hade jag fel också.

Jag vattnar nog mina för ofta, de blir blaffiga jämfört med experternas!
Motti
Jag fick 13 rätt och kan enligt testet kalla mig Pelargonexpert thanks.gif men jag älskar verkligen Pelargoner och klarar av dom mer än bra,den finaste trädgårdsblomman på hela sommaren tycker jag,fast Malva är bra fina också wub.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 08-04-2010, 23:13) *
ninja.gif Dör inte dina pellisar av torka eller har jag hört fel laugh.gif

giggle.gif Jag vattnar när de torkat upp, inte efter vilken dag i almanackan det är. Det var så jag skulle uttryckt mig kanske. De brukar dö av övervattning när blomvakten heter nåt annat än Wilmer. kompiskram.gif
Olle A
CITAT (Wilmer @ 08-04-2010, 22:13) *
Jag hade för mig det där om näveväxter men svarade fel... Så trode jag 1600 talet men där hade jag fel också.

Det måste väl ha varit på 1600-talet de infördes? Om Linné (som levde på 1700-talet) odlade pelargoner, kan de inte ha införts på 1800-talet.

Olle
CurlySue
10 rätt.. :-(
Red Top
Du har, som vanligt smile.gif , alldeles rätt, Olle. Pelargonen infördes till Europa i början av 1600-talet. yes.gif
honeymilk
14 rätt av 15 fick jag, hurra!
...Fast håller med om att testet inte direkt verkar vetenskapligt utformat ;)
Motti
Har nu skickat efter fyra nya sorters Pelargonsticklingar från ODLA så nu ska jag bli mer expert tummenupp.gif bla en som heter "French Vanilla"gulblommig:)Vad jag vet är att Pelargoner älskar gödning !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon