Sussie F-Flower
Igår var jag och köpte 2 st 90-liters murbruksbaljor som jag tänkte plantera ner mina änglar i.
En i varje balja. För i år så tänkte jag att dom ska stå stadigt och inte blåsa omkull och gå sönder som dom gjorde ifjol...

Min fundering är hur stora hål och hur många ungefär, som jag ska göra i den befintliga plasturnan innan urnan planteras i baljan? Upp med sidorna på urnan väl?

Tack på förhand!
Sussie.
DykUnderYtan
Jag har lite mindre murarhinkar till mina tomater. I dem har jag gjort 4 st hål runtom, ca 5 cm från botten. Botten på "krukan" har jag sen fyllt med lecakulor och sen jord. Fungerade kanonbra till tomaterna i alla fall så det borde funka för dina änglar också. smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (DykUnderYtan @ 08-04-2010, 18:22) *
Jag har lite mindre murarhinkar till mina tomater. I dem har jag gjort 4 st hål runtom, ca 5 cm från botten. Botten på "krukan" har jag sen fyllt med lecakulor och sen jord. Fungerade kanonbra till tomaterna i alla fall så det borde funka för dina änglar också. smile.gif

Tack!
Ja, fast det handlar inte bara om dräneringen den här gången, utan det är för att rötterna ska kunna växa ut, genom urnan och ut i baljan. Dessa rötter ska sedan skäras av inför nästkommande vinterförvaring. Samma metod som många använder vid frilandsplanterade änglar.

Jag vet inte om det räcker med ett 20-tal hål, i grovlek som en tio-öring eller måste hålen vara stora som enkronor på sidorna? 50 hål? 100 hål?

Sussie F-Flower
Puffar upp... rolleyes.gif

-Är det ingen, längre, som planterar någon av sina änglar på friland eller i en bautastor balja...?
Alexander-VG-zon3
det är inte så noga på hur du gör, mer hål/eller större hål lättare är det för änglen att växa ut mer rötter. men hål som är ca 5-7cm i dimeter funkar, och du kan göra hål både på sidorna och under. jag brukar dock ha få men större hål än många små.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon