sjöbäcken
Hej!
Jag skulle vilja sätta en klätterväxt som gillar skugga. Den är tänkt att växa upp längst en vägg och kommer i princip att inte ha sol någon gång, mer än ca två-tre timmar på morgonen....Blommar eller ej spelar ingen roll! Gärna ganska tät och snabbväxt. Vi bor i zon 4...Finns det någon tuff klätterväxt som klarar detta?

Den andra funderingen jag har är om det skulle vara lämpligt att ha en klätterväxt som klättrar upp för stammen på vårt päronträd? Överallt där vi bor klättrar massa vildkaprifol upp i alla träd utanför tomten och det har gett mig idén att låta något klättra i träden på tomten också....Flipp eller flopp?

Kom gärna med tips eller avrådan! smile.gif
malarmaster
skall den klättra på spalje eller? Direkt på vägg?Väggmaterial? Ulf
mojan
CITAT (sjöbäcken @ 08-04-2010, 18:00) *
Den andra funderingen jag har är om det skulle vara lämpligt att ha en klätterväxt som klättrar upp för stammen på vårt päronträd? Överallt där vi bor klättrar massa vildkaprifol upp i alla träd utanför tomten och det har gett mig idén att låta något klättra i träden på tomten också....Flipp eller flopp?

I mitt päronträd slänger sig en clematis upp. Jättesnyggt, tycker jag.
Du kan säkert få råd här om vilken sort du ska välja i så fall.
sjöbäcken
Vad gäller materialet på väggen så är det en vedbodsvägg som är glesa träbrädor (med luft emellan). Jag har nog tänkt att sätta upp en spalje som växten kan klättra i.

Klematis är vackert! Jag har haft det i åtanke eftersom jag har vackra sådana på ett annat ställe i trädgården. Ska kika lite i andra trådar här på sidan vilken sort som kunde bli lämplig i så fall. Vilken sort har du?
mojan
I päronträdet är det en clematis med stora blå blommor (Jackmani).

I ett äppelträd klänger en med rosa blommor.

Vid en blodbok har jag en med vita blommor (den har inte kommit så långt men jag tror att det kan bli snyggt).

De två första har varit med om mycket. Katter har klöst på trädet och förstört även clematisen, "vissnesjuka" har plötsligt fått dem att "dö" osv men de kommer tillbaka och blir lite större varje år. Kommer inte på namnet på dem just nu.
Bassam
Hej
Insekter och Svamp ska tillbaka om du inte bekämpar dom bra.
H:Bassam
GunnellF
Om du vill ha nåt som täcker bra så kan ju Humle vara ett alternativ.
Aqvakul
Klätterhortensia, pipranka och murgröna klarar skuggiga lägen bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon