Full version: Trött Kaprifol
mabel72
Har en kaprifol som inte verkar ta sig. Kaprifolen växer mot en vägg i SV och får direktsol på em till kvällningen under sommarmänaderna. Jorden är torr och ser sandig ut. Kommer några ynkliga blommor varje sommar, men tillväxten är mycket svag. Inga blad heller. Mest torra grenar och några årsskott som kämpar på. Ska jag skära ner blomman och "föryngra" den? Eller ska jag ta bort gammal jord och byta ut till ny? Isåfall vilken typ av jord? Brukar klippa bort torra döda grenar med jämna mellanrum under sommaren med förhoppning att den ska ta nya tag. confused.gif Förslag någon?
Alexander-VG-zon3
jag hade jordförbättrat runt om så att närings och vatten hålls bättre, plus gett den lite extra näring på försommaren. du kan köpa planteringsjord alt kogödsel och blanda upp jorden som är där (sanden i jorden som är där är ju bra att blanda upp med ny jord så det blir luckert).

svaga och döda grenar kan du ta bort. men jag hade väntat med att klippa ner den rejält. sulle den inte komma igång efter jordförbättring och lite näring så kan du föryngra den. och se om den skjuter nya skott. kaprifoler tål hårdbeskärning bra.
mabel72
smiley_small_hug.gif
Detta ska jag testa. Börjar med jordförbättringen, det behövs nog. Vid vattning så brukar nämligen vattnet "rinna av". Tack tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon