karlgunnarpeter
08-04-2010, 19:09
Jag sådde purjolök i två burkar i början av mars. De kom fint och jag klippte topparna som jag fått tips om här på odla.nu. Plantorna i den ena skolade jag om för ett par veckor när de hade två strån. Använde då anlig krukväxtjord. Men sedan dess har inte mycket hänt. Har fortsatt hålla nere längden på stråna men det kommer inte nya. De står ljust i köksfönstret mot sydväst. Ca 19-20 grader, varmare när solen ligger på förstås. Tacksam för råd. Hur ser er purjolök ut nu?
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2010, 19:20
Purjolök växer mycket sakta och trots att man sår den 8-10v innan utplantering är de ganska små när man planterar ut så dina plantor är troligtvis helt normala.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-04-2010, 20:20)

Purjolök växer mycket sakta och trots att man sår den 8-10v innan utplantering är de ganska små när man planterar ut så dina plantor är troligtvis helt normala.
Jag har försökt att så purjolök men hade inte tålamod att vänta så länge så nu köper jag en liten bytta med tjogplantor från handelsträdgården för en liten slant när det är dags att sätta ut dem. Ska ju vara 20 där i men det var minst 100 småplantor ca 1 dm långa förra året. Växte så det knakade i trädgårdlandet sen. Det passar mig perfekt, men vi är ju olika som tur är
Just när man har planterat om dem, kan de stå stilla i växten ett tag.
Mina klipps varje/varannan vecka, jag vill hålla dem på en höjd av 6 cm. De har blivit något tjockare.
Malin_MeL
09-04-2010, 08:35
Behöver man alltså plantera om dem? jag har kvar mina i torvbricketterna, bör jag sätta dem i jord? och i hur stor kruka?
Jag sår alltid mina i pluggbox och däri står de tills de planteras i landet, så man behöver inte alls omskola dem. Jag håller på att avhärda dem nu, de ska ut i landet nästa vecka.
Malin_MeL
10-04-2010, 15:12
wow redan!
jag blir inte rikgit klok på när jag ska starta, har innan fått till mig att man inte ska sätta ut purjo föränn månadsskiftet maj-juni här i zon2, det gör ju att det är 1,5 månad kvar i torven.
men om du i zon 1 sätter ut i mitten av april så borde jag kunna sätta ut i början av maj, vi ligger ju ung 2 veckor efter
karlgunnarpeter
12-04-2010, 20:24
Jag börjar misstänka att krukväxtjorden inte var så lämplig för de små stråna. När jag skolade om rotsellerin delade jag upp dem i två grupper; den första fick såjord (köpt kaktusjord) med maskkompost ovanpå och den andra fick krukväxtjorden. Det är en väldigt tydlig skillnad på hur de kommit igång och jag tror att näringen och mikrolivet (det har kommit upp svamp!) från maskkomposten har gjort susen.
karlgunnarpeter
24-05-2010, 20:37
Jag kastade purjon efter ett tag. Sedan köpte jag plantor som jag satte ut i landet igår. Men vad tätt de stod i burken! Kan det möjligen vara så att tillväxten blir bättre om de står riktigt tätt när de är små? Och att det bara är onödigt att störa dem genom att skilja plantorna och skola om dem en gång mellan sådd och utplantering?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.