Pernilla & Lars
Hejsan alla trevliga & glada odlaiter.

Jag har fått chansen att gräva upp en fullvuxen Aicha hemma hos en bekant som inte längre vill ha henne.

När är det bäst att flytta henne samt bör jag klippa ner henne innan flytt och i så fall hur mycket?
Vad bör vi göra för att göra flytten så smidig som möjligt för Aicha?

Tacksam för snabbt svar då min bekanta vill ha svar samt vill bli av med henne ganska så omgående.

smiley_small_hug.gif
Ezereht
Ta med så stor rotklump du orkar bära. Klipp ner så mycket som behövs för att kunna bära wink.gif Aicha är tålig jag tror det ska mycket till för du ska ha ihjäl henne, om du bara vattnar ordentligt i samband med flytt och ett tag efter. OM det går att gräva borde väl nu vara en bra tid för flytt.
Kajsa
Det är väl bara att gräva på ni lär snart märka vad som kommer med av rötterna, klipp ner den helt !
Klart ni ska prova, har varit ute och grävt i veckan och här var ingen tjäle, börja så fort ni kan nu, det ett bra tag till värmen.
När jag grävde upp min stora Louise Odier gick halva roten av men jag planterade på annat ställe ändå och otroligt nog kom den sedan fint under sommaren, så man kanske inte måste få med hela rotklumpen men det är enda ggn jag har grävt upp och flyttat en större ros.
Lycka till !
svennis
Håller med Thereze o Kajsa. Bra tid nu.
Har flyttat mycket rosor, jag tycker om att gräva.
Ibland delar jag plantan så att jag får flera plantor, större chans att någon klarar sig.
Får plantan lite sand i gropen tycker jag plantan gror lättare.
Ingen gödning nu....
smile.gif
aicha.JPG

Aicha x.JPG

Aicha z.jpg

Pernilla & Lars

Tack snälla för snabba svar, nu ska jag genast kasta mig på telefonen och ringa yes.gif

Svennis, vilka vackra bilder, jag blir helt sjuk av kärlek wub.gif

smiley_small_hug.gif
Ezereht
Jaaaa den är helt underbar biggrin.gif biggrin.gif Jag hoppas såååå mycket på min i år! Svennis bilder gör mig också helt sjuk av längtan!!
Pernilla & Lars
I dag den 4 maj så ska jag äntligen få åka hem till en vän och gräva upp Aicha och ta henne hem till mig yahoo.gif

Hon kommer att trivas i hörnet tillsammans med Nevada och Louise Odier, det är jag helt säker på bravo.gif

smiley_small_hug.gif
Pernilla & Lars
Nu är hon hemma wub.gif
Ezereht
biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon