Silur
ej!

Vi har en slänt med inte så kompakt jord och den är brant. Det är skyddat läge och sol hela dagen.

Hur fungerat det med ett träds rötter?
Binder rötter jord bättre mot eventuellt ras eller är det bäst om jag låter bli och inte plantera något?

I början tänkte jag mig ge mig på den del av slänten med bara Magnolia eftersom den delen av slänten får en hel del eklöv.

Det viktigate för oss att det inte rasar ner jord från slänten.
Vad är bäst, inte plantera någonting alls eller göra det? Isåfall, spelar det någon roll vad man planterar?

Mvh, Silur
Vimsa
Jag tror att ev träd riskerar att tippa om du planerar i alltför brant slänt. När jag var barn hade vi en sån slänt vid vårt fritidshus, minns att nästan inget kunde växa bra där. När vi sålde köptes huset av en trädgårdsentusiast som anlade terasser i slänten och fick det att växa hur bra som helst. Skulle det vara möjligt för er att skapa terasser så tror jag att du har större möjlighet att lyckas med planeringen.
Silur
CITAT (Vimsa @ 09-04-2010, 09:20) *
Jag tror att ev träd riskerar att tippa om du planerar i alltför brant slänt. När jag var barn hade vi en sån slänt vid vårt fritidshus, minns att nästan inget kunde växa bra där. När vi sålde köptes huset av en trädgårdsentusiast som anlade terasser i slänten och fick det att växa hur bra som helst. Skulle det vara möjligt för er att skapa terasser så tror jag att du har större möjlighet att lyckas med planeringen.

Ja, vi har gjort det och är oroliga för "överdelen". Den är brant ca. en meter hög (inte mer.).
Vi är oroliga över att om vi planterar något kan rötterna förstöra just däruppe. Vi vet inte hur det fungerar om det blir bättre eller sämre med plantering.

Sedan undrar vi om man kan plantera något på överdelen som"binder" jord .
Vi vet inte... vi är nybörjare.

Tack för ditt svar.
Silur
Huggorm
Rötterna binder jorden. Man har gjort så här i stor skala blanda annat på sanddynorna i Danmark och längs älvstränder lite varstans. Ofta använder man buskar, men träd funkar också. Träden är ju små i början, och skapar sig ett rotsystem som passar platsen. Risken för att träden skall falla är nog inte speciellt stor.
Silur
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 13:06) *
Rötterna binder jorden. Man har gjort så här i stor skala blanda annat på sanddynorna i Danmark och längs älvstränder lite varstans. Ofta använder man buskar, men träd funkar också. Träden är ju små i början, och skapar sig ett rotsystem som passar platsen. Risken för att träden skall falla är nog inte speciellt stor.

Jag tänkte på magnolia i olika varianter. De blir inte så höga.
Men är det något ni rekommenderar på den del som är mest brant, den övre delen.
Kankse finns det perenner eller något annat son binder jord bättre på ytan eller räcker det med gräs?
Vi har sått där så det kommer gräs nu. Men det känns
så mjuk där.

Tack för ditt inlägg!

Silur
Huggorm
Magnolia borde fungera fint gissar jag. Dom har grunda rotsystem, men det är ju den översta halvmetern jord som är viktigast att binda. Och lös jord är just vad träd tycker bäst om för då är det lätt för dom att gå fram med rötterna. Gräs gör gott också, det har djupare rötter än man kan tro. Det värsta är om det kommer ett riktigt störtregn innan det hunnit växa upp ordentligt, för då kan jorden sköljas med ner åtminstone där vattnet väljer att rinna.

Lupiner och spirea vet jag har använts för att binda jord. Även bergtall för den delen, men det är väll kanske inte så intressant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon