Full version: chilifrön
Inka
Hej
Jag fick nyligen, från en som varit i Texas, ett par sorters torkade chilifrukter; Ancho och Habanero. I de torkade frukterna sitter en massa frön. Är det nån som vet om det är lönt att plantera dom, eller brukar de vanligtvis vara torkade i värme så fröet förstörs?
Är Ancho en storväxt planta, funkar det i Sverige?
Mvh Inka00
Susanne i Linköping
Så några frön nu vettja!!! Går det så går det. smile.gif Habanero-Mats brukar så sina chilisar nu runt nyår, åtminstone första omgången, och han är ett riktigt chilifreak. Sorterna tror jag funkar bra, fast det går åt rätt stora krukor när plantorna växer till sig. Om Habaneromats loggar in lär han också svara på den här tråden och då får du tips från en expert! biggrin.gif

Han har även en hemsida där han beskriver en massa sorter, odling mm:
http://hem.passagen.se/habanero/index.html

Skulle det vara så illa att fröna inte gror får du väl försöka skaffa nya! Chili är kul! smile.gif
habanero
Hej!

Det beror lite på hur de torkat fröerna. Men oftast fungerar det fint att sätta fröer från torkade frukter. Jag hade några som närmast såg brända ut, men det fungerade fint.

Ancho är storväxt, och frukterna är helt delikata. Vi brukar grilla dem och fylla med fetaost.

Båda sorterna trivs bra i vårt klimat, och de vill gärna ha stora krukor.

Plantera fröerna nu, så har du en chans att sätta nya om de inte skulle gro. Jag satte mina första sorter igår. Det har blivit en tradition att stå och pilla med fröerna på nyårsdagen.

Lycka till!

Hälsningar
Mats
Inka
Tack för svaren!
Jag skall genast peta ner fröna, speciellt Ancho är jagnyfiken på...
/Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon