Jag planterade en dadelkärna för några månader sedan men det kom bara upp ett enda lååångt blad...? Ingen stjälk, no nothing förutom detta blad som bara blir längre och längre. Vad har hänt? Kan jag göra något eller borde jag helt enkelt plantera en ny?
GunnellF
09-04-2010, 12:17
Det är helt i sin ordning det där, så sköt bara om plantan så växer det ut blad. Jag vet inte hur lång tid det kan ta men vad jag har förstått växer de sakta.
Alexander-VG-zon3
09-04-2010, 12:32
dadelplamer (alla palmer) har ju stadier som dom går igenom, först bildas det gröna ''gräsblad'' sånt som du nu fått vilket är hjärtebladet. sedan därefter växer det ut fler och fler gräsblad och så blir dom bredare och mer räfflade med tiden. om 2-6år börjar dom dela sig (först bara delar dom sig lite). ytterligare några år till börjar den utvecklas till att bilda mer fjäderlikna blad, fortfarande gröna. sedan när den utvecklar stam får den ''vuxna'' blad som är fullt utvecklade fjäderblad med en silver-grå/blå-grön nyans.
Vad skönt att höra, tack för hjälpen! Nu ska jag pyssla om min lilla dadel och hoppas den snart börjar utveckla sig i rätt riktning

!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.