CITAT (Erland @ 10-04-2010, 19:24)

Beträffande om P. incarnata vissnar ner eller inte så har jag för mig att min gjorde tidigt på hösten. Jag har även läst på en del amerikanska sidor, bl.a. Floridata.com att det är naturligt att den gör det.
Om den sedan förblir städsegrön över vintern om den hålls varmt så har jag fel och beklagar detta.
fast på floridata står det att den ''dör tillbaka'' och återhämtar sig till våren. dom som tål köld eller ska ha svalt på vintern brukar dock gulna och tappa bladen det har jag en del som gör på hösten som då får höstfärg men rankorna behålls, och brukar behållas ner till -10c -15c beroende art.
jag har odlat en del andra härdigare sorter också, det som händer först är att bladen fälls, den invintrar. därefter på de som jag har haft ute så fryser stammarna ner vartefter under hela vintern. sedan skjuter dom skott på de ställen som överlevt antigen från rötterna eller från rankor som klarat sig längst ner.
incarnata är en art som växer i olika klimatzoner i usa från subtropiska delar i södra som ändå får svalt på vintern och kanske någon lätt frostnatt. till delar där det blir riktigt vinter och frost. i de delar där det bara blir svalt så vissnar bara bladen. medan den fryser ner i kallare delar.
men den vissnar inte ner i stammarna om det inte blir frost som dödar stammarna, däremot som du skrev fälls bladen när det blir svalt brukar bli när dagstempen blir runt +10c +5c så fällsbladen.
kanske var det du menade att bladen som vissnar och inte stammarna ? för såfall missförstod jag dig.
CITAT (Bassam @ 10-04-2010, 20:02)

Hej
Affären i Sverige har bra kunskap av växter som passar Sverige och de har stort ansvar, det är inte klok att man kastar tid o arbeta och väntar resultaten om finns andra bra väg.
H:Bassam
offtopic
sedan finns det många plantskolor (i sverige) som tar hem växter från danmark, england, tyskland, holland, italien m.m. och en del av dessa kan ha svårt att klara sig även om det står att dom ska klara en viss zon speciellt i de högre zonerna. allt som säljs på plantskolor är ju inte odlat i sverige.
och som jag skrev så kan man hitta väldigt härdiga växter från utlandet exempel från Finland och norra USA. men även från andra delar av Europa kan man hitta seriösa säljare som säljer bra växter med bra tålighet.