Full version: krukväxter
sven1122

Snälla,

har ni någon erfarenhet ? Räcker det ett ljus för passionsblomma i lägenhet ?

Jag menar just ... P. incarnata !!!

Har ni odlat den i friland ?

Tacksam för ett svar,

Sven
Alexander-VG-zon3
denna art vill gärna övervintra ljust och svalt (ca +5c +10c) för att blomma och hålla sig vital.

och får lätt ohyra om den är inne på vintern och blommar sämre om den står varmt åretrunt. klara sig gör den säkert.

jag har inte odlat just den på friland, däremot den vanliga blåa. men jag skulle tro dom kräver samma skötsel och vinter täckning och samma härdighet här i sverige. problemet med incarnata är att den kräver ganska högsommarvärme då den växer vilt i syd/östra usa som har varmare och längre somrar än sverige.
sven1122
Tack snälla,

jag undersöker saken vidare.

Alla goda råd /synpunkter är välkomna.

Sven
Erland
Passiflora incarnata är en perenn art som vissnar ner på vintern. Jag har testat den på friland men den överlevde bara första vintern (zon 1). Jag hade köpt fröerna till den från England så det är inte säkert att den var "härdigast möjlig". En del andra växter som jag köpt från samma firma (Chiltern seeds) och som jag trodde skulle klara sig bra på friland var också dåligt härdiga.
Bassam
Hej
Det är inte bra att man köper växter eller frö frö andra landet.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
egentligen så fryser incarnata ner, den vissnar inte ner om inte cellerna dör. kan man skydda rankorna på vintern (lägga ner dom mot marken och täcka dom) så kan även dom övervintra och skjuta nya skott nästa år. så har jag själv gjort med den blåa där rankorna bröjar att frysa ner vid ca -15c.

CITAT (Bassam @ 10-04-2010, 02:17) *
Hej
Det är inte bra att man köper växter eller frö frö andra landet.

det beror faktiskt på, man kan hitta mycket härdighet material utanför sverige. ibland gör man det inte.
Erland
För mig är det nödvändigt att köpa fröer utomlands, då det mesta jag vill ha tag på inte går att uppbringa här.
Det jag menade var att eftersom de har så pass mycket mildare klimat i England så är det inte lika viktigt för dem att alltid ha "härdigast möjliga fröer". Det är oftast bättre att köpa från Tyskland eller USA har jag märkt. I USA är man oftast noga med att ange härdigheten för resp. växt vilket kan ge en bra vägledning.
Beträffande om P. incarnata vissnar ner eller inte så har jag för mig att min gjorde tidigt på hösten. Jag har även läst på en del amerikanska sidor, bl.a. Floridata.com att det är naturligt att den gör det.
Om den sedan förblir städsegrön över vintern om den hålls varmt så har jag fel och beklagar detta.
Bassam
Hej
Affären i Sverige har bra kunskap av växter som passar Sverige och de har stort ansvar, det är inte klok att man kastar tid o arbeta och väntar resultaten om finns andra bra väg.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 10-04-2010, 19:24) *
Beträffande om P. incarnata vissnar ner eller inte så har jag för mig att min gjorde tidigt på hösten. Jag har även läst på en del amerikanska sidor, bl.a. Floridata.com att det är naturligt att den gör det.
Om den sedan förblir städsegrön över vintern om den hålls varmt så har jag fel och beklagar detta.

fast på floridata står det att den ''dör tillbaka'' och återhämtar sig till våren. dom som tål köld eller ska ha svalt på vintern brukar dock gulna och tappa bladen det har jag en del som gör på hösten som då får höstfärg men rankorna behålls, och brukar behållas ner till -10c -15c beroende art.

jag har odlat en del andra härdigare sorter också, det som händer först är att bladen fälls, den invintrar. därefter på de som jag har haft ute så fryser stammarna ner vartefter under hela vintern. sedan skjuter dom skott på de ställen som överlevt antigen från rötterna eller från rankor som klarat sig längst ner.

incarnata är en art som växer i olika klimatzoner i usa från subtropiska delar i södra som ändå får svalt på vintern och kanske någon lätt frostnatt. till delar där det blir riktigt vinter och frost. i de delar där det bara blir svalt så vissnar bara bladen. medan den fryser ner i kallare delar.

men den vissnar inte ner i stammarna om det inte blir frost som dödar stammarna, däremot som du skrev fälls bladen när det blir svalt brukar bli när dagstempen blir runt +10c +5c så fällsbladen.

kanske var det du menade att bladen som vissnar och inte stammarna ? för såfall missförstod jag dig.

CITAT (Bassam @ 10-04-2010, 20:02) *
Hej
Affären i Sverige har bra kunskap av växter som passar Sverige och de har stort ansvar, det är inte klok att man kastar tid o arbeta och väntar resultaten om finns andra bra väg.

offtopic

sedan finns det många plantskolor (i sverige) som tar hem växter från danmark, england, tyskland, holland, italien m.m. och en del av dessa kan ha svårt att klara sig även om det står att dom ska klara en viss zon speciellt i de högre zonerna. allt som säljs på plantskolor är ju inte odlat i sverige.

och som jag skrev så kan man hitta väldigt härdiga växter från utlandet exempel från Finland och norra USA. men även från andra delar av Europa kan man hitta seriösa säljare som säljer bra växter med bra tålighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon