Hej!
Ska till Trädgårdsmässan i Älvsjö i helgen och undrar om någon har koll på ifall någon där säljer jordsärtskockan Bianca? Har letat tidigare år men det är ju som att leta efter en nål i en höstack, och kollar nu med er odlaiter om någon vet!
Mvh Inka
Hej Inka! Jag köpte min Bianca i Älvsjömässan för många år sen, fast kan inte säga precis vilken monter...
Men om du bor nånstans mellan Kista och Upplands Väsby kan vi träffas och du kan få från mig. Det växer som ogräs! Jag brukar ge bort till alla som vill ta mot
Herbert Arvidsson
10-04-2010, 10:49
Hej vi har sorten du efterlyser och kan avvara något kilo. Du får kontakta oss på telefon, finns på vår hemsida .Mvh Ingeborg
Ezereht
11-04-2010, 11:09
Är just den sorten bättre än andra? Godare?
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2010, 11:33
Den är god med ljusa knölar, det är även den enda jordärtskockan som brukar hinna blomma i sverige. (i norr är det dock inte säkert att den hinner blomma, min brukar blomma i sept-okt)
Tulipanaros
11-04-2010, 16:38
Lägger in en bild på blommande Bianca, tagen 20 sept. (zon 3/4). Tyvärr står sig inte blommorna så bra som snittblommor. Idag skördade jag fem kilo jordärtskockor, men har det dubbla kvar i landet.
jordärtskocka bianca.jpg
Monica zon 1
12-04-2010, 21:27
Blommorna är fantastiskt vackra. Synd att de inte står sig som snittblommor så bra, å andra sidan är det ju gott om blommor, så OK att "plocka" några ändå!?
Men vad händer med "skockorna" i jorden då man kliper av blommorna, påverkas de, vad händer, någon som vet????
Själv satte jag några skockor i höstas och förväntar mig en gul blommande hög "häck" frammåt sensommaren, och många goda middagar med jordärtskockor i höst....
Monica zon 1
Tulipanaros
12-04-2010, 21:52
Nädå, skockorna påverkas inte, och det är verkligen ett överdåd på blommor, så man kan plocka med gott samvete! Det enda jobbiga med jordärtskockor är att skala dem. Och att tvätta bort leran från dem... Och att de sprider sig som ogräs, förstås, om man inte får upp alla knölar ur jorden.
vitavargen
12-04-2010, 22:02
Jag brukar inte skala jordärtskocka. Bara lätt salta dem . Den goda smaken nås bäst som rå och med skalet på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.