|
Så har ni några goda recept på såser så tar jag tacksamt emot dem!
Är ganska så trött på min rödvinssås respektive whiskeysås.
Det måste finnas flera goda såser. Till kyckling i första hand!
Pius
Det beror ju på vad du ska ha såsen till, alltså vad som ska serveras mer än sås  Till fisk t ex så är det helt underbart med Sauce Verte (Grön sås). Den gör man enkelt genom att hälla ned allt grön man kan komma över i mixern, köra så slätt som möjligt och sedan i med gräddfil och majonnäs, salt och peppar. Här är ungefärliga mängder: SAUCE VERTE à la Peztis 1 dl ärtor 1 dl spenat (fryst) 1 dl persilja 1/2 dl gräslök 1/2 kruka basilika 1 tsk timjan el motsvarande färsk 3 dl gräddfil 1 dl majonnäs salt peppar Tjänar på att görsa dagen innan. Till kyckling och fläskkött är ju tzatsiki-liknande såser jättegott! TZATSIKI à la Peztis 5 dl yoghurt naturell 3 msk olivolja 1 msk vinäger och/el citron 2 vitlöksklyfta, pressad 1/2 gurka, grovt riven salt peppar basilika timjan italiensk salladskrydda Häll yoghurten i ett kaffefilter och låt vätska rinna av under ca 1 h. Lägg den rivna grukan på en tallrik och häll över salt, låt stå. Blanda de övriga ingredienserna. Häll i den avrunna yoghurten, krama ur gurkan och lägg i den. Rör om, förvara svalt. Tjänar på att göras innan.
ingrids
09-04-2010, 19:32
Mangochuntneysås är jättgott!
3 dl matlagningsyoghurt 3 msk mango chutney eventuellt lite extra chili salt Rör ihop och servera kall till kyckling, lax eller fläskfilé
När det gäller varma såser tycker jag att trattkantarellsås är svårt att slå, särskilt till kött förstås. Grädde i såsen förstås.
Christina i Taxinge~
09-04-2010, 21:17
Snabb, enkel, god, kall, grön sås:
2 dl matlagningsyoghurt lite drygt hälften av alla basilikabladen från "en kruka Basilika" 2 tsk honung salt, peppar
Kör i mixer, ställ i kylskåp så den blir riktigt kall.
Meriona
09-04-2010, 21:20
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-04-2010, 22:17)  Snabb, enkel, god, kall, grön sås:
2 dl matlagningsyoghurt lite drygt hälften av alla basilikabladen från "en kruka Basilika" 2 tsk honung salt, peppar
Kör i mixer, ställ i kylskåp så den blir riktigt kall. mmm det lät enkelt och fräscht !
elleave
10-04-2010, 13:04
Jordnötssås
1 burk kokosmjölk några rågade skedar jordnötssmör några skedar mango chutney ev några stänk sweet chili
Blanda ihop allt och låt koka till lagom konsistens, man får smaka av eftersom.
Paprikasås
2 msk smör 3 msk mjöl 2½ dl mjölk 2½ dl vatten eller buljong 1 msk finhackad lök 1 paprika 1-2 tsk paprikapulver salt och svartpeppar
Hacka eller strimla paprikan. Fräs paprika och lök i smöret. Tillsätt mjöl och paprikapulver. Blanda ordentligt. Tillsätt vätskan. Koka 3-5 min under omrörning. Smaka av och krydda Annars gör jag mycket yoghurtsåses, blandar turkisk yoghurt med tex tacosås, ajvarrelish, sweetchili eller mangochutney
Här har du en sås som både är enkel snabb och fruktansvärt god!
1dl buljong 2 dl Creme fraiche 2 msk balsamvinäger 1 msk Honung 1 tsk soya 1 krm svartpeppar 1 dl färsk basilika eller timjan (inte nödvändigt) ' man blandar allt och låter det sjuda upp. Servera till Oxfile, Fläskfile ,Kycklingfile eller fisk passar utmärkt till grillat.Den här såsen är en smakupplevelse !
Här har du en sås till ! grädde och mesost (hård) lite buljong och svartpeppar.
God tomatsås, gott till grillat, kyckling etc
1 pkt krossade tomater med basilika 5 msk god olja 1-2 msk balsamvinäger 1 msk honung salt ev, mer örter, färska eller torkade (ofta tar jag min favorit, örtagårdskrydda)
Koka ihop allt, vinner på att stå och koka ihop lite längre, men funkar med ett snabbkok också. God både varm och kall. Viktigt att ta ganska mycket fett för att få en rund smak.
Creme Fraiche är bra grund till massor av olika såser, varma som kalla. (Om man tål mjölk förstsås)
En favorit: Ädelostsås! Häll en burk creme fraiche (valfi fetthalt ) i en kastrull, och smula ned ädelost, så mycket man ösnkar. Det ska synas massor av gröna prickar i såsen. Hetta upp under omrörning så osten smälter. Salt behövs inte, osten har så det räcker.
netaave
14-04-2010, 15:20
CITAT (RitRat @ 14-04-2010, 09:49)  Creme Fraiche är bra grund till massor av olika såser, varma som kalla. (Om man tål mjölk förstsås)
En favorit: Ädelostsås! Häll en burk creme fraiche (valfi fetthalt ) i en kastrull, och smula ned ädelost, så mycket man ösnkar. Det ska synas massor av gröna prickar i såsen. Hetta upp under omrörning så osten smälter. Salt behövs inte, osten har så det räcker. Måste ju funka med turkyoughurt också, finns ju kokbar sån också Den här var med i ett recept till laxpaté men funkar till all fisk och skaldjur, jättefräsch är den. Om du byter ut det gröna till timjan borde det bli gott till kyckling också. Grön sås: 3 msk finhackad dill 3 msk finhackad persilja skal av 1 citron saft av en halv citron 3 dl gräddfil salt & peppar
herkules
20-04-2010, 07:37
CITAT (Pius @ 09-04-2010, 17:50)  Så har ni några goda recept på såser så tar jag tacksamt emot dem! Är ganska så trött på min rödvinssås respektive whiskeysås. Det måste finnas flera goda såser. Till kyckling i första hand! Pius 1,5 dl Caj P's grillolja 1,5 dl vispgrädde Låt koka ihop 15 minuter. Lägg i så mycket grovmalen svartpeppar ni pallar (1,2,3 tsk kanske?) Sjud någon minut till. (En skvätt konjak i är också gott, men bara en liten skvätt)
Tack allihopa för era svar, nu har jag recept att prova framöver. Pius
PetterHedman
19-05-2010, 21:20
Vi brukar göra kalla såser på turkisk yoghurt, som vi blandar med lite olika kryddor.
Sour cream krydda eller Cream Cheese krydda e kalasgod att blanda i yoghurten:)
Persilade e oxå en favvokrydda...den kan man ha till nästan allt:)
netaave
22-09-2010, 18:16
Rödlökssås med porter o honung
Skär och hacka rödlökarna i medelstora bitar. Fräs dom tills dom blir lite genomskinliga, alltså inte brynta! Häll i en hel flaska öl (helst porter, men det funkar med vilken god öl som helst! Helst mörk dock!), tillsätt två matskedar honung och låt det koka ihop tills det blir "rinnigt"... Man vill ju ha skyn i såsen kvar! Serverashelst till stekt nötkött
mamamaggan
22-09-2010, 18:35
Gjorde en " klassisk " ugnstekt kyckling häromdagen . FYllde kyklingen med hackade syrliga äpplen , gned in den med pressad citron och kryddade med salt och vitpeppar.
La kycklingen i en ugnspanna och i botten på den hade jag bitar av gul lök , morötteroch rotselleri.
När kycklingen var klar tog jag bort den och slog in den i folie.
Hällde i vatten i ugnspannan och lät det puttra lite . Silade av skyn i en kastrull , redde av med lite vetemjöl och så i med grädde.
Såsen fick smak av citron , äpple och grönsakerna , jättegott tyckte vi.
Jag är nog inte någon fena på såser, men dom är lätta att göra och goda.
Hälften creme fraich och grädde, tillsammans ca 4 dl 1 fiskbuljongtärning Saft och ev skal från en citron Lite citronpeppar Koka ihop
Andra såsen Creme fraich Grönsaksbuljongtärning Pressad färsk vitlök Puttra ihop.
/Åsa
malcolm
25-09-2010, 17:50
Béarnaisesås
Smält 300g smör i en skål i micron (alt. kastrull)
Knäck tre ägg och lägg enbart gulorna i en rostfri kastrull (ca. 2 liter)
Kryddblandning:
* 1 msk vitvinsvinäger * 3 msk vitt vin (matlagningsvin går bra) * 5 msk vatten * 1 lagerblad * 2 msk finhackad purjolök, alt. gul lök * 1 hackad vitlöksklyfta * 1 msk torkad< dragon * 1 msk torkad körvel * smulad buljongtärning
Blanda ingredienserna till krydddblandningen i en liten rostfri kastrull och låt blandningen koka sakta tills hälften av vätskan återstår.
Värm vatten till kokpunkten i en stor gryta. (ca. 4 liter)
Häll kryddblandningen genom en sil ner i äggulorna, Håll ner kastrullen med äggulorna och kryddblandningen i det kokheta vattnet. Vispa kraftigt med elvisp tills det hela tjocknar.
Fortsätt att vispa kraftigt och droppa till att börja försiktig ner det smälta smöret, tillsätt resten av smöret sakta och försiktigt under fortsatt kraftig vispning.
När allt smör är tillsatt tar man upp kastrullen ur vattenbadet och tillsätter salt och hackad persilja efter behag och rör om. Såsen mår bra av att få vila en stund innan den serveras. Det är viktigt att använda rostfria kastruller och redskap eftersom såsen kan bli missfärgad av tex. aluminium och det är bra om alla ingredienserna är rumstempererade för bästa resultat.
Lycka till!
malcolm
25-09-2010, 18:26
En enkel sås som passar till stekt nötkött är att göra en vanlig vitsås och smälta ner en skaplig bit ädelost som tex. blå-/grönmögelost.
Överbölingen
28-09-2010, 15:35
En fjällhotellkock lärde mig under ungkarlstiden på 60-talet ett par bra knep. Gärna i kombination. Hon hade på en kockskola lärt sig att tillsätta en aning kaffe samt messmör i såsgrunden före redningen och ev blankning. Detta till rött kött och vilt. Dessutom är det ett absolut måste att smaka av skyn före såsberedningen. Bl a är det viktigt att smaka av brynfettet sedan man brynt vildfågel. Många gånger måste man byta stekfett/olja före färdigstekningen för det kan smaka fränt.
malcolm
02-10-2010, 16:18
CITAT (RitRat @ 14-04-2010, 09:49)  Creme Fraiche är bra grund till massor av olika såser, varma som kalla. (Om man tål mjölk förstsås) Finns laktosfri creme fraische och den är minst lika god som den andra, åtminstone i sås.
Håller med Överbölingen !kaffe är en jäkligt bra "krydda "i såser till vilt,även en bra klick gele tex röda vinbärsgele,Mesost är också en bra ingrediens till vilt sås,vill rekomdera att alltid ha bulljong i sås då får man fylligheten och slipper det där vattniga.Man kan i stort set göra sås på allt men det gäller att hålla balansen mella surt söt och salt,dom tre ingredienserna ska alltid ingå i en sås,surt sött och salt.Man ska aldrig glömma att smaka av såsen man gör.
HrKantarell
19-03-2011, 02:27
Hejsan, Har en sida där det finns recept på bl a kantarellsåser av olika slag. Kantarellrecept.se[attachment=59018:kantatrell_50px.png]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|