Manne på Soltorpet
Hej

Min granne tänker köpa matjord för att utvidga sin gräsmatta.
Vi har våra trädgårdar "långt ute i skogen" och fritt från mördarsniglar.

Finns det någon risk att det kommer med mördarsniglar vid köp av jord?
Hur tacklar jag det hela?

Manne
Preussen
det finns en risk att kalkylera med i det mest vi företar oss. Om där finns sniglar där matjorden är kommen från finns det risk att det kommer med snigelägg.
släng ut mycket snigelfritt är mitt tips.
Manne på Soltorpet
Visst finns det risker med allt.

Jag vill ändå inte ha mördarsniglar!
Att behöva börja en omöjlig kamp mot dessa otäcka monster vill jag verkligen inte.
Dessutom har jag en riktigt stor tomt och känner det helt hopplöst att behöva lägga energi och pengar på dessa äckliga varelser.

Kan jag kräva av en säljare att får veta varifrån joden kommer?
Går det att få garanti och vad är en sådan värd när det kommer till kritan (och sniglarna förökar sig)?

Hur vanligt är det med mördarsniglar?
Är det något så etablerat och accepterat överallt så att ingen bryr sig längre?

Undrar en rätt förvirrad

Manne
Preussen
Om du är en bra förhandlare kan du säkert kräva det. Hör med den tilltänkta leverantören vad den kan lova gällande sniglar.

De flesta odlare lägger ner väldigt stor möda på att bekämpa mördarsniglar men så fort man köper in en planta finns risk med att få med objudna gäster. Själv kör jag med snigelfritt, går rundor och har ihjäl dem samt försöker hitta deras bo.
Har man inte problem med sniglar ska man givetvis undvika att få in dem men de kan finnas i en kruka pensér eller i ett lasbilsflak med jord. De är svåra att undvika men de går att bekämpa.

Finns det något annat sätt din granne kan göra med sin gräsmatta än att köpa in matjord?
Manne på Soltorpet
Vi har diskuterat vidare och hon är nu inte säker på att det blir "ett lass jord".
Vi kanske gräver ut på vår egen fastighet (33 ha) för att få fram så det räcker.

Tack för en inspirerande konversation.

Manne
Preussen
Nöjet var helt på min sida tummenupp.gif
theseraphim
Den garantin kan man tyvärr inte kräva av varken jordföretag eller plantskolor, sorry. Det är en omöjlig sak att begära att de ska kunna garantera en sådan sak.
Manne på Soltorpet
Jag anade det.

Det får nog bli så att vi gräver bort majorden på nån gammal liten åkerplätt.
Kreativa lösningar ska man inte förakta.
När jag skriver liten åkerplätt menar jag verkligen LITEN.
Och med gammal menar jag nåt som inte odlats sedan tidigt 60-tal.

Så är det på en liten gård som från början varit ett torp under en stor gård.
På småländska höglandet till på köpet.

Tack för uppiggande tankegångar.

Manne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon