mejram
Jag har just blivit med tomt och upptäckt gamla stenplattor/betongplattor halvt övervuxna i gräset. De fyller ingen vidare funktion som de ligger i dag, utspridda runt huset, så jag funderade på att gräva upp dem och samla dem till ett golv någonstans. Men de är ju rätt trista. Går det att piffa upp gamla dassiga betongplattor från 60-talet?
Red Top
Ett sätt är att måla dem. Det finns särskild betongfärg.

Ett annat, som jag såg någonstans är att lägga mosaik på plattorna. Lite pyssligt, men kan bli väldigt trevligt.
Här kan du se hur man kan göra: Mosaikklädda betongplattor

Själv gillar jag när det är lite mossa på dem. Det kan man åstadkomma genom att pensla med filmjölk eller yoghurt. Men det beror ju helt på hur trädgården och huset ser ut i övrigt.

Lycka till med återvinningen! yes.gif
Peztis
Du kan göra rätt fint med dem!

Är det vanliga i stl ca 30x30 cm? I någon av de senaste trädgprdstidningarna har de skurit av hörnen på plattorna och lagt i en bit marktegel där i stället. Man borde väl kunna göra så och sätta dit vad man vill: tegel, grus, gräs, betongsten i samma färg, betongsten i annan färg, kullersten, trampnarv... Ja, du fattar.

Nu hittade jag det, sid 94 i Allt om Trädgård nr 6 2010.
De har tagit bort samtliga hörn men man kan ju ta bort bara lite här och där för att få det lite mer levande...
Ralf
Hur tog dom bort hörnen? med en plattklipp?
Peztis
Vinkelslip, tror jag det var. Snyggt var det i alla fall, blir lite sugen på att göra det själv eftersom jag har lite marktegel i det lilla växthuset som ska kasseras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon