Full version: Bästa skådespelare
Piccante
Vem (eller vilka) tycker du är den bäste skådespelaren? Jag satt och funderade på det i kväll efter en filmdiskussion och kom fram till att det är inte speciellt många som jag tycker är så jättebra egentligen. Det känns som om många Hollywoodskådespelare mest får roller för att de har rätt utseende med kan knappt läsa en replik eller visa någon inlevelse.

Motti
Allan Edwall !Sven Wolter Är bland de större enligt mig!Sen beror det ju på hur långt bak i tiden vi ska gå för då blir min lista superlång giggle.gif
zaaritha
USA: Jack Nicholson, Reese Whiterspoon, Robert De Niro, Dustin Hoffman,
Clint Eastwood, m fl.
Sverige: Sven Wollter, Krister Henriksson, Lassgård, Stina Ekblad,
m.fl
Piccante
Får skriva själv med, men jag tycker det är svårt och säkert glömt många.

Sverige; Stellan Skarsgård, Krister Henriksson, Susanne Reuter.

USA/ världen; Michael Caine, Helen Mirren, Glen Close, Jake Gyllenhaal.
Eva-Helene
USA: Vincent D'Onofrio, Robert DeNiro, Whoopie Goldberg, Julia Roberts, Emma Thompson, Robin Williams, Kevin Costner, Helen Mirren........
Sverige: Lennart Jähkel, Michael Nyqvist, Marika Lagercrantz, Per Oscarsson...
Aqvakul
Internationellt: Helen Mirren och Tom Hanks

Sverige: Max von Sydow
Monica M zon 4
Världen: Johnny Depp, Helen Mirren, Dustin Hoffman.

Sverige: Margaretha Krook, Ernst-Hugo Järegård, Max von Sydow, Sven Wollter.
Berith
Ser sällan på film men kom iaf på Bogart och Paul Newman. Ingrid Bergman. Robert Redford.

Jättesvårt... g.gif Kommer säkert på nån mer efterhand...
Anki på Öland
Tycker dom flesta av dagens svenska skådisar låter som om dom läser direkt ur manuset med en talpedagog som står bredvid och talar om när dom skall göra konstpauser och hur dom skall betona och hur ordet skall uttalas så det går att läsa på läpparna. Inte en naturlig mening kommer ur deras munnar..........
Anki
Meriona
Samuel L Jackson tröttnar jag aldrig på. wub.gif
ängsvädd
Mikael Persbrandt tycker jag är en mycket bra skådis. Kommer inte på några fler just nu. Meryl Streep förståss.
Susanna
Jodie Foster, Tom Hanks, Robert DeNero...
Bengalow
John Wayne och William Boyd (Hopalong Cassidy)...allt man kan begära. Kanske också Dan Blocker, Hoss i bröderna Cartwright. Riktiga grabbar med hår på bröstet, som kunde spela tuffingar!
herkules
Anthony Hopkins och Michael Madsen är två favoriter.
xlxl67
En bra fråga. Egentligen vill jag se filmer med ansikten jag inte sett tidigare. Är inte speciellt personavgudande. Behöver inte vara Meryl Streep för en karaktärsroll eller Helena Bergström om det skall gråtas. Men om jag ser till några av de mest kända ansikten ändå de filmer som är bäst så gillar jag Michael Douglas, Al Pacino, Robert De Niro nästan allt de gjort. Pamela Grier.

De sämsta är Julia Roberts/Sandra Bullock/Steven Segal/Eddie Murphy

Svenska favoriter är Gunilla Röör, Solveig Ternström bl a o en del som varit med i ex svenska hjärtan, saltön, skärgårsdoktorn...
vitavargen
Gillar film från de stora internationella företagen. Några av de vars film vill jag se(Spartacus har jag sett 15 gånger) är:
Kirk Douglas som spelade Spartacus (från 1960), David Janssen som spelade Dr. Richard Kimble i the Fugitive (från 1963), Michelle Pfeiffer för nästan alla sina sociala roller som hon spelar så bra. Och några till...
zaaritha
Michelle Pfeiffer är både vacker o en bra skådis!
Aqvakul
CITAT (zaaritha @ 10-04-2010, 21:54) *
Michelle Pfeiffer är både vacker o en bra skådis!

och faktiskt svenskättad..
pejori
Svårt att välja, det finns så många bra.
Per Oskarsson, Mickael Nykvist Joel Kinnaman Jan Malmsjö, är några Svenska jag uppskattar

Robert De´Niro, Tommy Lee-Jones. Utländska dito
Epikuros
Gene Kelly, Martin Sheen, Marlon Brando, Debbie Reynolds och Jane Russel.

Där här ni alla de rätta svaren, nu behöver ni inte skriva mer! naughty.gif
Platinum
CITAT (Markus_H @ 10-04-2010, 01:08) *
Vem (eller vilka) tycker du är den bäste skådespelaren? Jag satt och funderade på det i kväll efter en filmdiskussion och kom fram till att det är inte speciellt många som jag tycker är så jättebra egentligen. Det känns som om många Hollywoodskådespelare mest får roller för att de har rätt utseende med kan knappt läsa en replik eller visa någon inlevelse.

Så otroligt svår fråga att svara på för det finns så många och alla tolkar de roller olika.

Bland de bättre utländska hittar jag Burt Lancaster, Dustin Hoffman, Paul Newman m.fl

Bäste svenske skådis måste bara vara John Elfström (=Åsa-Nisse), de filmerna kan jag se om och om igen.
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 10-04-2010, 20:57) *
De sämsta är Julia Roberts/Sandra Bullock/Steven Segal/Eddie Murphy

Är Sandra Bullock verkligen så dålig? Jag har inte sett någon film med henne på åratal, men hon var en av min ungdoms favoriter
mamamaggan
Ingen som ser på annat än amerikansk film ?
ängsvädd
CITAT (mamamaggan @ 11-04-2010, 00:50) *
Ingen som ser på annat än amerikansk film ?

Du själv kanske? vad har du för favvoskådisar?

Jag nämnde Mikael Persbrandt exvis.
Huggorm
Tyvärr görs de flesta filmer i USA. Visst, det görs många i Indien också, men dom passar mig inte alls. En del guldkorn kommer från Kina och Japan, men jag har inte något exempel på duktig skådespelare därifrån. Samma med Europa. Här i Sverige görs också en del film, men det mesta är ju så ointressant att det knappt går att se. Inte konstigt att man inte får några favoritskådespelare då.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 10:53) *
Tyvärr görs de flesta filmer i USA. Visst, det görs många i Indien också, men dom passar mig inte alls. En del guldkorn kommer från Kina och Japan, men jag har inte något exempel på duktig skådespelare därifrån. Samma med Europa. Här i Sverige görs också en del film, men det mesta är ju så ointressant att det knappt går att se. Inte konstigt att man inte får några favoritskådespelare då.

Det stämmer!

Sverige är starkare på att göra dokumentära filmer. De brukar jag titta på. Men filmer i stort är det USA som är duktigare på.
gnon49
Rasken o Hemsöborna är serier jag kan se om och om igen. Stig Jerrel var ju också en lysande skådespelare.
Wilhelm Moberg svit om utvandrarna är också ett lysande skådespeleri.
mamamaggan
Att USA gör mer filmer stämmer kanske men de har en väldigt varierande kvalité. Själv tittar jag inte så mycket på film nu för tiden tyvärr så jag har svårt att säga något om favoritskådespelare.

En svensk som jag tycker gör en bra insats i Milennium är Noomi Rapace.

Jag ser nog mer till vad filmen säger mig än till skådespelarnas insats , visst om de gör en usel insats så lägger jag märke till det.

Känner mig uttråkad av en del filmer som görs i USA , framför allt actionfilmerna , eftersom jag efter mindre än halva filmen ofta kan räkna ut hur det ska gå .
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 11-04-2010, 12:22) *
Jag ser nog mer till vad filmen säger mig än till skådespelarnas insats , visst om de gör en usel insats så lägger jag märke till det.
Känner mig uttråkad av en del filmer som görs i USA , framför allt actionfilmerna , eftersom jag efter mindre än halva filmen ofta kan räkna ut hur det ska gå .

Där håller jag med helt. Jag har svårt att avgöra vad som är en bra skådespelarinsats och en medioker. Det enda jag lägger märke till ar de riktigt usla, därför har jag svårt att nämna någon riktigt bra skådespelare.

Och amerikanska actionfilmer är som sagt ofta bortkastad tid. Det görs en del riktigt bra filmer i USA, men det är inte alltid lätt att sortera ut guldkornen.
Aqvakul
Det är synd att SF inte vågar satsa mer på icke-amerikansk film...
sommarhumla
Kristen Stewart, Robert Pattinson (engelsman tror jag...???), Kate Mulgrew, Jack Nicholson, Robert Beltran, Jack Nicholson, Tom Hanks m.fl

Stellan Skarsgård, Max von Sydow....men vad svårt det var att vaska fram svenska skådisar då, jag kommer inte på fler men jag vet att jag gillar fler än de jag har skrivit här...hmmm jag får nog återkomma vid senare tillfälle blink.gif
Aqvakul
CITAT (sommarhumla @ 11-04-2010, 18:10) *
Stellan Skarsgård, Max von Sydow....men vad svårt det var att vaska fram svenska skådisar då, jag kommer inte på fler men jag vet att jag gillar fler än de jag har skrivit här...hmmm jag får nog återkomma vid senare tillfälle blink.gif

Fast jag har grunnat och egentligen bara hittat just dessa två av nu verksamma svenska skådespelare. Tyvärr hittar jag ingen kvinna alls...
sommarhumla
För att hitta kvinnliga svenska skådespelerskor kanske man får gå längre bak i tiden, Ingrid Bergman, Greta Garbro och ur humorfacket är väl Lena Nyman ett skrattpiller....men i nutid...ojoj...Lena Endre kanske?
Chamomille
Björn Skifs.
Aqvakul
CITAT (sommarhumla @ 11-04-2010, 18:39) *
För att hitta kvinnliga svenska skådespelerskor kanske man får gå längre bak i tiden, Ingrid Bergman, Greta Garbro och ur humorfacket är väl Lena Nyman ett skrattpiller....men i nutid...ojoj...Lena Endre kanske?

det är nästan kusligt vad vi tycker lika om detta...

CITAT (Chamomille @ 11-04-2010, 18:45) *
Björn Skifs.

Björn Skifs är en fantastisk rocksångare och underhållare - kanske vår främste i sin generation...

men kanske ändå inte en fullfjädrad skådespelare...
mamamaggan
Såg en bra skådis i kväll , Per Oscarsson . Allan Edwall var en annan bra skådis . Kvinnliga : Margaretha Krook , Susanne Reuter , Ingrid Bergman.
maramara
CITAT (mamamaggan @ 11-04-2010, 12:22) *
Att USA gör mer filmer stämmer kanske men de har en väldigt varierande kvalité. Själv tittar jag inte så mycket på film nu för tiden tyvärr så jag har svårt att säga något om favoritskådespelare.

En svensk som jag tycker gör en bra insats i Milennium är Noomi Rapace.

Precis vad jag tycker
Calypso_bulbosa
Två svenska som jag gillar är Mona Malm och Ingvar Hirdwall. tummenupp.gif
Utländska,där väljer jag Morgan Freeman och Susan Sarandon. happy.gif
Kommer säkert på fler sen...hoppas jag iallafall! rolleyes.gif
Mollis
Bland utländska tycker jag mycket om Nicolas Cage, Johnny Depp, Philip Seymore Hoffman m fl. Bland svenska gillar jag Margareta Krook, Gösta Ekman, Mikael Nyqvist, Gunilla Nyroos t ex.
Chamomille
CITAT (Mollis @ 12-04-2010, 13:58) *
Gösta Ekman, Mikael Nyqvist,

tummenupp.gif
Gita
Sverige: Jonas Karlson, Stellan Skarsgård, Sissela Kyle
Världen: Johny Deep, Robert de Niro, Al Pacino, Winona Ryder
Gita
theseraphim
här i sverige...Micke Nyqvist, Krister Henriksson, Jonas Karlsson, Kjell bergkvist och jag skulle gärna vilja nämna några kvinnliga Noomi rapace, Ewa Röse.

Utomländska...

De Niro, Pacino, Philip Seymour Hoffman, Depp, Costner(fruktansvärt underskattad idag tyvärr), Tom Hanks, Heath Ledger var jäkligt duktig, Benicio Del Toro, Clooney, Russel Crowe....säkert många till som glömts bort!
pejori
Svenska bra kvinnor finns det en hel del av.
Susanne Reuter, Helen Sjöholm, Lena Endre,Stina Ekblad.
Dito Herrar.
Sven Wolter, Rolf Lassgård, Ingvar Hirdvall Börje Ahlstedt.
Man kan rabbla länge... tummenupp.gif
Berith
Jag kom på Bette Davis också! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon