Full version: jord
ingerlewin
Jag undrar om någon kan tipsa om bra jordblandning när man odlar tomater i spannar i växthus? Har provat lite olika men egentligen inte hittat någon riktigt bra lösning?
Jag odlade meloner för första gången förra året och resultatet blev inget vidare. Har någon tips om bra jordblandning där?. Hur gör man för att förhindra att melonerna angrips av mögel?
Tackar för tips på förhand!
Inglew
malarmaster
kolla tomatklubben.se,medlemsblad. Där står allt om tomatodling Ulf
Åsa, mälardalen zon 2
Jag blandar köpejord, kompost, kogödsel, trädgårdsjord i mina byttor och det växer utmärkt. Jag har ca 20litersbyttor till tomat.

När det gäller gurkfamiljen dit melon hör så brukar det främst vara mjöldagg de drabbas av så är det den svampen du har säger jag: Odla i stora byttor ifall du inte odlar i marken, det måste vara jämn fuktighet i jorden och den får aldrig torka ut. Spruta bladverket 1-2ggr i veckan med mjölkvatten (spruta ej i solsken). Försök hålla jämn temperatur och luftfuktighet i växthuset.
ingerlewin
Tack för tipsen Åsa! Låter ungefär som vi testat fast vi har nog haft övervägande del kogödsel. Har läst att man inte ska använda kompost som innehåller potatis eftersom risken ökar för bladmögel. Vågar man då köpa kompost från den lokala soptippen?
Jag testade mjölkblandningen förra året men inte förrän angreppen var ganska omfattande. Men du menar att man ska använda det hela tiden? Vilken blandning använder du?
Tack än en gång!

Tack för ditt svar. Mycket intressant att läsa där men inte så mycket om jord kanske. TAck i alla fall!
Åsa, mälardalen zon 2
Mjölkblandningen (+de andra medlena man kan köpa eller göra själv) bromsar bara angreppen så man måste spruta tidigt och regelbundet. Ofta brukar man ju säga att man inte ska spruta i onödan eftersom det ju inte är bra att använda bekämpningsmedel mer än nödvändigt, men mjölkvatten är ju helt ofarligt så man kan ju spruta i förebyggande syfte de första angreppen är ju ofta så små att man ju inte ser dem. Jag brukar bara slå ner några matskedar mjölk i sprutflaskan eller kanske lite torrmjölk det beror ju på vad man har hemma. Om mjölken är slut funkar det även med fil, yoghurt, grädde och liknande. När det surnar på bladen så blir pH:t sånt så svampen inte trivs så bra.

Jag använder enbart egen kompost (och välförmultnad sådan ca 2år) jag tror inte jag skulle våga använda köpt eftersom man ju inte vet vad man slängt i den. Jag har aldrig haft några större problem med sjukdomar trots att det slängs potatisskal i (ingen blast hamnar i komposten eftersom jag inte odlar potatis och får jag något på tomaterna så hamnar de inte heller i komposten till hösten)
Bassam
Hej
Det är inte bra att använder mjölkvatten eller annan om vi inte har sjukdom även om de inte är varliga mot miljö.

Obs
Du vet att du kan göra blandning ( lL vatten + 1matskid mjölk ).
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon