bart
Hej,

Har nyss uptäckt det här forumet , en ren guldskatt ! Och som nyodlare i norrland behövs nog lite hjälp

Ok här har jag funderat över.
Bor i södra norrland - antagligen zon 7 (några mil norr om östersund)
har köpt en del frö som ska stratifieras
jag har förstått att detta behövs (ca 6 veckor) för att sätta igång groning efter att frö har blötlagts (1-2 dygn).
och att en växlande temperatur kring 0 gr är bättre än en stadig +5 i kylskåpet

undrar nu om de växlande temperaturer som råder här i trakten ( det fryser fortfarande lite på nätterna - och upp till 5-10 plus under dagen) skulle faktisk vara en bättrre lösning (dessuttom är det naturligt roligare att ha frö ståande i kylskåpet yes.gif ) ? vad säger ni experter där ute

2 funderingar -
1. hur viktig är frysrisken i samband med detta ? fröerna ligger ju under bara några mm jord eller perlit och kan nog frysa eller??
2. räcker kylan unde de här månaderna ?

tack för svaret
B

pummlan
Hej odlar själv i zon 5 och brukar sätta ut mina frösådder för att kylas men jag gräver ner dem under snön så länge den finns, har du ingen snö du kan använda?, vet inte hur det blir annars om man ställer ut utan snö men det borde ju folk söderöver kunna svara på.
Risken med att ställa ut så sent som nu är väl annars att våren kommer innan fröerna hunnit få tillräckligt lång köldperiod och att de därför inte gror, men då brukar det ju gro nästa år om de får stå kvar ute
malarmaster
sätter mina fröer i januari o har dem i rumstemp 14 dagar ,därefter ut,finns snö är det bra men annars går det utan.sedan står de där tills de gror framåt försommaren.de som inte grott till hösten får stå i en hörna i trädgården tills nästa vår.kolla bara att de hålls fuktigt hela tiden.i naturen fryser o tinar fröer o det är som det ska vara.det är värre när de grott,då kan de vara frostkänsliga. har trädgård i södra småland zon 3-4 o drar upp ca 100 sorters perenner o träd/buskar varje år. Ulf
Erland
Det går oftast utmärkt att köldbehandla fröer i kylskåpet. Jag tror inte att de flesta behöver utsättas för frost för att gro bra.
RitRat
Innan fröna har grott, är det inte känsliga för frost. Om de står inomhus bara ett par dagar efter sådd, hinner de inte gro. Mina perennsådder satte jag ut i december, på en hylla på altaen, inget snötäcke på krukorna. Tempen har varierat från minus 25 till plus 8. Ännu syns inget, men jar har hopp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon