Vingnöten
Vi ska försöka bygga oss ett växthus till sommaren. Är tacksam för alla tips och idéer från er som redan gjort det! Vad blev bra, vad blev mindre bra? Vad är viktigt att tänka på?
Vi har planer på ca 3,5x6m, mura med lecablock nån halvmeter, stomme i trä (mestadels 45x45mm??), måttbeställer glasskivor från glasmästaren, har köpt ett par gamla glaspardörrar. Växthuset ska även användas som uterum.
Tacksam för svar!
malarmaster
bygg helst stommen i tryckimpr. ,ger minst problem i framtiden.sedan är tak o takmaterial det viktigaste.antar att du vill ha ngt slags plasttak.har du tänkt använda det på vintern?(t.ex att övervintra växter i )i så fall bör man tänka på isolering,värmekälla m.m. ska du bara använda det på sommaren går det att bygga enkelt o bara använda ett enklare plasttak. Återkom med hur du vill använda det. Ulf
Vingnöten
Tack!
Näe, vi har inte tänkt anvnda det på vintern, bara säsongsväxthus. Det enda som ska övervintra blir väl nån vinranka kanske.
Vi hade tänkt ha glas även som tak, är det dumt? Tips på ventilation?
malarmaster
glas i taket om du ska använda det till uterum tycker jag är tveksamt.vanligt fönsterglas är ju riskabelt (stor olycksrisk) o vintertid har du snö o tänka på(tyngder).Går att använda härdat glas men det kostar.Hur har du tänkt fästa/lägga glaset ?Tätningar mot balkar?Ventilation går att ordna dels i taket(förutsätter öppningsbara luckor) eller högt i gavlarna.Sen bör också några fönsterpartier i väggarna vara öppningsbara.En variant som jag har i mitt lilla växthus är en solcellsdriven utsugningsfläkt,går bara när solen lyser o värmen stiger.funkar hyfsat. Dimensioner till stommen tak 95x 45,väggar går 45x45 men tycker ändå det är lite klent,beror mycket på hur takkonstruktionen skallse ut o vad du skall ha till väggar. Ulf
DanielE
Hej,
Jag har byggt växthus i ungefär samma storlek som du tänkt bygga. Tänk på att INTE använda tryckimpregnerat virke om du vill vistas i växthuset och äta det du odlar däri. Jag valde först att rita upp växthuset i google sketchup. När jag var klar med det så var det bara att börja såga och fräsa. Jag valde furu och därefter behandla allt virke med rå kallpressad linolja som jag hettade upp till 150grader C. Då behåller linoljan samma molekylstorlek som när den är rå, men träcker in i virket. Kokt linolja har större molekylstorlek och impregnerar inte virket lika bra. Tre strykningar med linolja och kittat in alla fönster. Alternativt kan man använda lärkträ. Nackdelen är att det är dyrt. Som grund grävde jag ut och gjöt en krage, som jag sedan murade en ram av lekablock på. Glas som jag använt är 4mm glas hämtat från nerlagd handelsträdgård. Reglar till stomme och tak är 45x70. 45x45 till stomme blev i min mening för klent. Jag bor i zon 1 så för mig räcker det med 45x70 till takstol, men om jag skulle bygga nytt igen så blir det 45x90 till takstol. 36 graders lutning på taket om jag inte missminner mig. 6 vädringsluckor i taket med automatiska öppnare. Luftintag i nedre delen av mina tre dörrar gör att jag inte behöver ha några öppningsbara fönster. Behöver du lite tips på vägen så ger jag gärna det.

/Daniel
malarmaster
Ang. tryckt virke eller ej i växthus så föredrar jag tryckt då det håller betydligt längre i en fuktig miljö.Vill man sitta o äta går det utmärkt ändå då jag förutsätter att man målar insidan ,helst med en oljefärg o gärna linoljefärg men observera hur man använder den färgtypen.Behandlas inte som vanlig färg utan kräver en viss kunskap om de olika behandlingarna.Att impregnera med rå linolja är okay men inte ospädd,särskilt inte om man vill fortsätta med linoljefärg.Vill man ha en annan modernare färg är det rent förkastligt då linoljan "läcker" särskilt när virket blir uppvärmt av solen(visar sig i form av blåsor)Ulf
malo
Jag måste hoppa in med en fråga; är det giftigt att använda tryckat virke i växthuset. Är det inte hälsosamt att odla därinne (även om man odlar i kruka) och vistas därinne?
DanielE
CITAT (malarmaster @ 10-04-2010, 20:47) *
Att impregnera med rå linolja är okay men inte ospädd,särskilt inte om man vill fortsätta med linoljefärg.Vill man ha en annan modernare färg är det rent förkastligt då linoljan "läcker" särskilt när virket blir uppvärmt av solen(visar sig i form av blåsor)Ulf

Anledningen till att jag inte späder ut linoljan är just för att jag inte vill ha kemikalier i mitt växthus. Det går utmärkt att värma linoljan. Dock tar denna medtod en sjuhelsikes tid eftersom du inte inte kan måla med kulör förrän efter några veckors tid. Precis som föregående talare sa så blir det blåsor i färgen om grunden inte fått dra in i träet ordentligt.
malarmaster
Har man tryckt virke obehandlat så avgår kemikalier särskilt första året innan virket torkat riktigt,ytbehandlar man det stänger man inne dessa emmisioner,dock gäller samma här som för vanligt trä att virket måste vara torrt innan målning.Det är betydligt värre att använda tryckt där det kommer i kontakt med jord,ex. odlingsbänkar.Där torkar det aldrig utan läcker lite hela tiden så där avråder jag att använda tryckt virke.Sedan går det inte att jämföra tryckmetoder förr o nu.det är betydligt mildare grejor i virket nuförtiden.Använder man t.ex fasad/husfärg på insidan så får man också där viss kemikalieemmision då utefärg innehåller mögel o svampgifter.Där är linoljefärg ett bättre alternativ då dessa gifter inte finns i dessa färger.Dock får man räkna med mögelpåväxt i en fuktig miljö så man får tvätta ngn gång per år.
spädning av linolja görs med balsamterpentin(kommer från gran) o den liksom linoljan är en ren naturprodukt.
Att man späder linoljan är för att oavsett man bara använder ren linolja eller pigmentfärg är att denna färgtyp fäster inte på feta ytor o det gäller att börja med en mager botten o måla varje lager med lite fetare blandning.linoljefärg målas alltid i minst 4 väldigt tunna lager.Ulf
carin1964
Vi tänker köpa växthus från Classicum, men det är ju inte i trä förstås om ni absolut vill ha det. Vi tänker välja Serralux vägg och ska ha det som uterum också. Om du vill kan du följa bygget på vår blogg. (Vi bygger hus samtidigt.) Klicka på etiketten uterum på www.salstatosee.blogspot.com Men vi är inte färdiga ännu.
/Carin
jugendhuset
Hej!
Vi har byggt ett växthus i målat lärkträ som ni kan se och läsa om här på forumet ,sök bara på "jugendhuset" eller på "Inspirationsbilder från era växthus"
mvh Jugendhuset
Vingnöten
Jösses vilket vackert växhus!!! Precis sån stil är jag ute efter! Tack för inspiration!
pikelocator
Hallå ja.
Kolla gärna mitt trähus. Jag är mycket nöjd och lägger många timmar med kaffekoppen där.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=40051
Zeebrah
CITAT (pikelocator @ 29-04-2010, 19:02) *
Hallå ja.
Kolla gärna mitt trähus. Jag är mycket nöjd och lägger många timmar med kaffekoppen där.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=40051

Hej
Så snyggt. Man blir ju inspirerad. Vi går även i byggnadstankar så jag undrar hur du fäst glasen?
Vi hade tänkt göra en ram i reglar och fräsa ut i kanten och lägga silikon, glas, silikon,rundstav men det är
kanske helt fel?
Mina glasrutor är 40x50.
Det skall byggas längs en vägg.
Vore tacksam för svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon