zontech
Jag är nyfiken på om det går att odla kryddväxter i kruka inomhus, då jag bor i en lägenhet och inte har någon kolonilott.

Är det någon som har erfarenhet av detta? I så fall, vad är det för kryddväxter du har lyckats odla? Tips och goda råd mottages tacksamt.

Med vänliga hälsningar.
Katti med torpet
Hm, odlade en del i kruka förra våren. Under lysrör förstås.
Persilljan växte så det knakade, kommer inte ihåg de andra just nu. Måste kollas upp, återkommer...
Katti med torpet
Kolla den här tråden frå förra våren den tar upp just de frågorna.
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...25df63d386b4ea0

Där var väl iof mest frågor och inte så mycket svar så här kommer mina resultat från förra vårens odlarförsök:

Timjan: Växer fint
Oregano: växer fint men drabbas av rothalsröta efter någon månad. Samma sak upprepas vid nysådd.
Persilja: Växer så det knakar
Körvel: Den också, men jag inser att jag inte gillar körvel så det hjälper ju inte.
Basilika: växer men väldigt långsamt. Blir lätt ranglig, toppa och sätt det du det du toppat bort i vatten för att få rötter, plantera igen.
Mejram: växer fint

Det här är de kryddor som jag skulle satsa på. Jag testade även en del annat med mindre lyckat resultat. De flesta frön grodde väldigt snabbt 2-4 dagar.
Tänk på att det är viktigt med extrabelysning och försök om möjligt ha det så svalt som möjligt. Det minskar deras beängenhet att dra iväg och bli rangliga.

Lycka till
Katti smile.gif
sanna
Hej!

Min erfarenhet är att det mesta går att odla inomhus. Själv odlar jag just nu basilika, gräslök, persilja, timjan, mejram, pepparmynta och - faktiskt - spansk körvel... smile.gif

Funderar på att prova dill, eftersom det är så dyrt att köpa de små smaklösa plantorna i krukor som finns tillgängliga just nu...någon som har provat dill inomhus?

Jag har turen att ha ett garage som tydligen håller lämplig temperatur + att jag har kommit över en massa lysrörslampor. Svalt och ljust är melodin, i alla fall för mina plantor!

Hälsningar Sanna
Katti med torpet
Japp, Dill provade jag och det ville då inte alls.
Å andra sidan lyckas jag inte med purjo heller så det kanske beror på den som odlar. tongue.gif
Prova du också, det finns ju inte så mycket att förlora...
zontech
Tack så mycket för alla tips och svar!

Kan man så vilken tid på året som helst? Jag har ett förrådsutrymme som kanske skulle kunna hålla en lämplig temperatur, dock inte säkert att det går att ordna med belysning där.

Med vänliga hälsningar.
sanna
Hejhej!

Ja, jag brukar odla inomhus från senhöst till senvår. Sedan tar utomhusodlingen vid.

Katti--> har just satt "bukettdill". Kan ju bara inte låta bli att prova! smile.gif

Sanna
Katti med torpet
Åh vad spännande med Bukettdill, det har jag aldrig hört talas om.
Om det funkar kan du väll berätta det så man kan göra ett nytt försök...

Har ägnat hela nyårsveckan åt matlagning så jag börjar inse att det är hög tid att sätta fart på kryddodligarna. Det känns lite surt att handla på affären när man vet att man kunde ha odlat själv.
sanna
Jo, egentligen heter det "bladdill" kom jag på. Själva sorten heter "Bouqet". Det är alltså en dillsort som blir betydligt lägre än den vanliga, bara 20-25 cm och utvecklar fler blad och mycket långsammare går i blom. Är du intresserad av frön så hör av dig, men jag kan ju testa först och se om det funkar inomhus. smile.gif

Ja, visst är det VÄLDANS ettersurt att behöva handla de små, fånigt dyra, trista, smaklösa krukörterna på ICA?!?!
Det vill säga när man vet att det bara är lättjan som hindrat en från att driva upp egna, mycket godare? Var tvungen häromdagen att köpa en extremt blaskig och trist krukbasilika bara för att jag i all helgstress råkat försumma mina egna. De är numera på växt-IVA...beräknas vara i form igen om några veckor. Tills dess håller jag mig från vidare tristbasilikainköp.

Fast det är klart att visst är det ju bra att det numera finns färska örter att tillgå. Det är ju en väldig skillnad i utbudet om man jämför med säga, bara 10 - 15 år tillbaka. Då fick man nöja sig med knastertorr hö-basilika på burk!

Håll även mig underrättad, Katti, om du provar någon ny inomhusgröda!

Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon