Epikuros
Jag har fått drygt 2kvm att plantera upp med ätbara växter till min flickväns familj. Mitt huvud säger mig att det enda rimliga är bönor eller ärtor. Vad säger ni?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av grönsaksodling alls, detta är mitt första år, med både denna mindre yta och en större på annan plats.
Piccante
Hur ser ytan ut? Är det en balkong, uteplats eller en odlingslott. Har du jord att odla i så kan du ju odla mycket mellan bönorna som mindre bladgrönsaker. Har du bara krukor att odla i på en balkong så blir det ju mindre yta du kan utnyttja. Bönor och ärtor är ju perfekt. gurka och tomater kan funka med (en planta av varje).
Epikuros
Det är en minimal odlingslott i söderläge, rätt bra vindskyddad av träd och jag tror att den får rätt mycket sol under dagen. Jag funderar på att slänga på mer jord för att höja upp den lite och sen plantera allting tätt som satan.
Platinum
CITAT (Epikuros @ 10-04-2010, 18:17) *
Det är en minimal odlingslott i söderläge, rätt bra vindskyddad av träd och jag tror att den får rätt mycket sol under dagen. Jag funderar på att slänga på mer jord för att höja upp den lite och sen plantera allting tätt som satan.

Att odla för tätt är nog ingen bra idé = sämre avkastning. Det första man nog bör fråga sig är ju vad man egentligen föredrar att äta i grönsaksväg och därefter se vad man kan kombinera för att få ut så mycket som möjligt av ytan.

Ngåra förslag kan t.ex. vara:
Klättrande ärtor eller bönor.
Färskt kryddgrönt, perenna eller ettåriga.
Bladgrönsaker kan man så i omgångar, så, skörda, så nytt t.ex spenat - sallater - asiatiska bladgrönsaker.
Så rädisor på våren, så något annat lämgre fram på säsongen.
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold är en produktiv gröda, efter skörd växer den snabbt upp igen och den växer ända till långt in på hösten den brukar klara flera minusgrader. 1-2m mangold ger många "spenat"pajer.
Epikuros
Den behöver inte förkultiveras, gissar jag?
Preussen
CITAT (Epikuros @ 10-04-2010, 18:45) *
Den behöver inte förkultiveras, gissar jag?

den kan du så direkt i backen. det och rödbetan är väldigt mycket släkt med varandra.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej mangold behöver inte förkultiveras den sås då marken har en temp på runt +8-10C = någon gång i maj. De röda sorterna kan vara känsliga så de går ibland upp i blom och glömmer sätta bladskörd men satsar du på de gröna sorterna typ silver, argentata, erbette, perpetual spinach och liknande brukar det aldrig vara några problem + flera av sorterna övervintrar och kan skördas tidigt på våren innan de går upp i blom då brukar man gräva upp dem (mangold är 2-årig och satsar på blom och fröbildning andra året). Fröerna har god hållbarhet så man kan ha samma fröpåse i åtminstone 4-5år.

Även bönorna tycker jag är en god idé, så krispiga bönor som man får då man tillagar direkt efter skörd kan man aldrig få ifall man handlar i en butik. Även bönfrö håller i flera år så man kan ha samma fröpåse mer än ett år.
Epikuros
I så fall skulle jag kanske köra på Sockerärtor och Mangold. De verkar båda vara produktiva och lättsköta.

Dessutom får man ju en bonus när ärtväxterna myllas ned i jorden igen!

katah
Ta med en tomatplanta om du gillar tomater !
Epikuros
Det kunde bli lite för tungt för pinnarna jag tänkt använda som stöd.
Piccante
CITAT (Epikuros @ 10-04-2010, 20:12) *
Det kunde bli lite för tungt för pinnarna jag tänkt använda som stöd.

Odla busktomater på friland. De blir ofta kraftiga och busklikt förgrenade och stöttar sig själva ganska bra. Eventuellt får man stötta några grenar om det blir jättemycket tomater på men det brukar klara sig ganska bra utan.
Epikuros
Är det inte för sent? Om man vill skörda tomater tar det väl fyra eller fem månader? Tänkte köpa frön imorgon och plantera ut i slutet på månaden om temperaturen håller sig i ett par veckor.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat så ca 6-8v innan utplantering och de kan ju ofta inte utplanteras förre i början av juni på många håll i sverige så nej det är inte för sent at så, och satsa på någon busktomat som passar för frilandsodling. Även tomatfröer har lång hållbarhet. Tomaten måste du dock förkultivera, ska du bara ha 1-2plantor så kan du ju köpa en planta längre fram i vår trädgårdsbutiken brukar ha några sorter (även om de är väldigt få med tanke på hur många sorter som finns).
Epikuros
CITAT (Platinum @ 10-04-2010, 18:41) *
Att odla för tätt är nog ingen bra idé = sämre avkastning. Det första man nog bör fråga sig är ju vad man egentligen föredrar att äta i grönsaksväg och därefter se vad man kan kombinera för att få ut så mycket som möjligt av ytan.

Ngåra förslag kan t.ex. vara:
Klättrande ärtor eller bönor.
Färskt kryddgrönt, perenna eller ettåriga.
Bladgrönsaker kan man så i omgångar, så, skörda, så nytt t.ex spenat - sallater - asiatiska bladgrönsaker.
Så rädisor på våren, så något annat lämgre fram på säsongen.

Senast idag fick jag höra av Lena Israelsson (på ett föredrag på mässan) att med upphöjda bäddar så bör man satsa på att packa allting så tätt som möjligt. Min plan är att sätta sockerärter och sallat av något slag, kanske även en ynka tomatplanta, men det tror jag nog inte.

Åsa: Tack för tipset, men busktomater kräver väl en del plats ändå? Jag tänkte kanske sätta sex sockerärtor med varsin liten "tipi"-ställning att klättra på och därunder och emellan något slags sallat, troligtvis Mangold som du tipsade om. Var det så att man kan få flera skördar på en säsong från en planta?
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold växer som plocksallat så det är bara att plocka blad, det växer ut nya allteftersom. Glöm bara inte att gödselvattna under sommaren allt du skördar måste du ersätta i form av gödning. (baljväxter som ärtor/bönor fixar dock det mesta av sin egen gödning längre fram under sommaren då de kvävefixerande bakterierna börjat funka)

Såhär ser mangold ut då den växer

(+ man kan odla tätt med upphöjda bäddar men inte hur tätt som hellst är min erfarenhet)
Epikuros
Skulle det funka att gödsla löpande med guldvatten? Eller behöver jag oroa mig för några sjukdomar i så fall?
Åsa, mälardalen zon 2
Urin sägs vara sterilt ifall man använder det direkt från kroppen. Använder man en massa mediciner brukar detta dock hamna i urinen = kanske inte så bra att använda. +Jag skulle bara använda det isåfall på grönsaker man hettar upp eller om det är många veckor tills man ska skörda ex. när man odlar pumpa så kan man ju göda i början av säsongen när man inte ska skörda förren framåt sept-okt.
Epikuros
Jag har hört att man bör undvika det två veckor innan skörd, men kan inte bekräfta. Egentligen oroar jag mig inte så värst eftersom att jag inte är den oroliga typen. Dessutom kan man ju skölja av skörden noggrannt. Om man avslutar gödslingen nån månad innan skörd kan man väl alltid lösa upp ko- eller hönsgödsel i vatten och använda det istället?
Scout
Vanliga saker som potatis och lök går att köpa på affären för ett par kronor kilot. Tänk istället så här:
Vad är svårt att få tag på på affären?
Vad är oskäligt dyrt på affären?
Vad gillar jag att äta?

Vad jag svade på dessa frågor var:
Solmogna körsbärstomater
Bladgrönt (mangold, spenat)
Plocksallad
Machesallad=vintersallad
Ruccola
Grönkål
Små färska rödbetor
Rädisor
Sockerärtor
Bondbönor
Övriga bönor (brytbönor, skärbönor, blomsterbönor)
Färska kryddor (gräslök, persilja, basilika, m.m.)
Jordärtskockor

Allt utom jordärtskockorna (som blir 2m höga och yviga) passar ju utmärkt på din lagom lilla odlingsplätt. Bönor och sockerärtor finns både låga (0,2-0,6m) och höga (1,5-2m) Nästan alla bladväxterna jag nämnde finns i färgglada sorter om man vill ha det lite fint också. Pallkragar är smidiga att ha upphöjda bäddar i. Upphöjda bäddar kan ge lite högre skörd på samma yta, och man kan plantera lite tätare än på platt bädd, fast man får kanske gödsla lite mer också.
zissi
Epikuros: Jag var också på Lena Israelssons föreläsning på mässan. Mycket intressant. Köpte hennes nya bok sen också men den fick sonen med sig hem. Får låna och läsa den senare.
Undrar om vi satt bredvid varandra giggle.gif coolgleam.gif Jag hade en skäggig, hostande gammal (några år äldre än jag whist.gif ) gubbe bredvid mig. Det var väl inte du va? duh.gif tongue.gif

Min första tanke är störbönor. Det har jag odlat både på friland och balkong. I tre långa pinnar som sätts ihop längst upp klättrar de 2 meter om inte mer. Blir mängder med antingen gröna (bryt), gula (vax) eller lila bönor som inte tar så mycket plats på bredden utan mer på höjden. Jag förväller och fryser in bönorna så jag har hela hösten och vintern.

Du har ju fått så många bra tips här förut så nu är det upp till dig att välja det du känner mest för. Lycka till med odlingarna!
Epikuros
Det har redan blivit sockerärter och mangold tyvärr, men tack för tipset!

Jag kommer tyvärr inte ihåg såna detaljer från mässan, men om det var en tyst yngling med grå kofta och beigea chinos som satt bredvid dig så vart det nog jag! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon