Mojon
Jag fick hem några sticklingar från Sutarve handelsträdgård för några veckor sedan, jag planterade dem i pelargonjord med lecakulor i botten. De verkar växa bra, men nu har bladen på Mårbacka Tulpansticklingen börjat gulna. Annars ser alla sticklingarna stora och fina ut, växer som de ska. Kan tillägga att två av sticklingarna redan blommade när de kom, ska jag ta bort dom så de växer bättre? Har inte haft hjärta att göra det än...

Nu undrar jag vad de gulnande bladen beror på? Ska jag ge nån slags näring eller bara plocka bort dom eftersom?

Tacksam för svar, kort som långt! smile.gif
GunnellF
Ja, ta bort blommor och knoppar tills plantorna vuxit till sig ordentligt. Det är ändå för tidigt för Pelargoner att blomma nu, dom kräver mycket sol, men framför allt är det viktigt för utvecklingen av sticklingar att inte låta blommorna gå fram.

Ge näring i vanlig ordning enl dosering, ta bort gula blad. Pelargoner behöver ganska rejält med näring för att bli fina, inte så att du ska överdosera utan ge näring regelbundet.
Bassam
Hej

Det är naturligtvis att bladen ser ut lite dåliga på den här tiden.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon