Full version: Vaxklocka
Katti med torpet
Undrar om det är någon som har provat att odla/fröså Vaxklocka (Kirengeshoma palmata).
Impecta säljer påsar med 5! fröer i, men gror de och om de gör det, hur blir de sen? Jag har aldrig sett dem live s.a.s.
På bild och beskrivning verkar de läckra men det gör ju det mesta...
/Katti
Alpiner i Halmstad
Du får nog räkna med 4-5 år innan Du har en stot blombar planta.
Plantskolorna har på senare år haft plantan till försäljning.
Kan Du inte få tag på någon, så kan vi sticka av en rotbit till våren.
Plantan blommar sent, och hinner nog inte blomma om Du bor långt norröver. Bilder på hela plantan i vårt album: Lundväxter.
M.v.h. Bernt
Katti med torpet
Tack för svaret!
Kollade ditt Lund-album men hittade ingen bild i "helfigur".
Tycker du själv att den är odlingsvärd, hur stor blir den?
Hur sent är sen blommning? Den tilltänkta platsen ligger utanför Örebro så det är ju en bit norr om Halmstad... blink.gif

/Katti
Ewa L
Bernt! Vilka underbara växter!!! Håller själv på och försöker göra en lund med framför allt vita men även rosa och blå växter. Har tidigare varit inne i ditt album med Ormbunkar, vilka jag också älskar, men hade missat dessa. Antagligen därför att du har missat "x-et" i namnet, dvs du har skrivit "Lundväter" och det visste jag inte vad det var. tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif (Hoppas du bjussar på den.)

Hoppas också du är en av dem som skrev in dig på listan med "Besök emottages gärna", känner att jag skulle kunna gå hur många timmar som helst i er trädgård — men helst IRL!!!

Underbart!!!! wub.gif wub.gif
Alpiner i Halmstad
Vaxklockorna, det finns några arter, blir omkring 1 meter höga. När plantan stått några år på samma plats får den en tät buskform. De gula 2-3 cm stora knopparna tar lång tid på sig att slå ut. Efter det blommorna slagit ut går det fort tills de blir fula. Vi tycker därför att plantan är vackrast i knopp, och därför odlingsvärd.
Blad och blomknoppar tar skada efter första frostnatten.
Vad det gäller trädgårdsbesök är alla de som inte går i bredd välkomna. Mer information på vår hemsida.
Vi har också anmält oss till Cissis forumlista.
M.v.h. Bernt
Adri-Anne
Å så vacker wub.gif Har en ganska skuggig norrhörna, där skulle den bli juvlig.
Nu vet jag vad jag önsar mig till våren. biggrin.gif biggrin.gif
renate
Jag har två ex.av vaxklocka inköpt i Horsabäck perenner,tyvärr åt rådjuren upp knopparna grrrrrrrr.de står i min så kallade lund el.woodland.
MVH.Renate
Eva St
Vad är det jag sått flera år irad då. Stor Vaxklocka men den är blå och ettårig
Eva St
Berith
Eva, ser den ut så här? gul och blå vaxklocka - gå ner till "C" så hittar du bilder. Men de heter ju nåt helt annat än vad Kattis vaxklocka gör. Finns alltså flera? unsure.gif
Eva St
Berith kan inte öppna och se det blir tvärstopp
Eva St
Berith
Ojj! unsure.gif Får tyvärr inte hämta bilderna - här är länk direkt till bilden på den blå vaxklockan.
Eva St
Sorry Berith samma problem där eller är det jag som fått error i lilla hjärnkontoret
Eva St
Berith
Konstigt.... blink.gif Och synd för det var så fina bilder. Kan ingen annan heller öppna?

Om du söker på Cerinthe Purpurascens Major på google.se kanske du hittar andra bilder på "din" vaxklocka.
vickeva
Jo jag ser den
om jag bara kommer ihåg hur man printar sceenen skulle jag göra det till dig....
Berith
Eva! Norpade den här bilden efter google-sök.

Eva St
Tack Berith fick fram den när jag sökte på google.se. Det är den jag menar och de är väl ettåriga. Varför fixar inte jag att få fram bilderna du lagt ut när vickeva fixar det??????
Eva St
Berith
Kul att det var den, men jag har ingen aning om dom är ettåriga eller inte. Sökte bara för att se vad ni pratade om för vaxklocka.

Hur gör du när du försöker se bilden då? Det ska bara vara att klicka på länken. rolleyes.gif
Eva St
Det är det jag gör!!! Klickar på länken alltså - sedan händer inget det blir bara tvärstopp tills jag klickar i hörnet på krysset då börjar det bli liv i datorn igen. Detta har jag inte varit ute för tidigare det brukar inte vara några problem.
Eva St
Berith
Typisk uppförsbacke! biggrin.gif
Eva St
Håller med dig. Känns som jag är på väg upp på "Kita Kulle" som min äldste son sa när han var liten och vi skulle åka upp på Kinnekulle
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon