Jag har köpt 5 Echeveria som jag satt i en dekoration. Jag läste i en tidning att de ska ha max 1 dl vatten - 1 ggr /månad.
Jag tycker de verkar behöva mycket mer vatten. De blir som lite hängiga men kvicknar till om jag vattnar men jag är ju rädd att vattna för mycket så de ruttnar.
Hur ska de skötas ?
Alexander-VG-zon3
10-04-2010, 20:20
hur dom ska vattnas beror lite på hur dom står och vilken årstid. på vintern ska dom vattnas lite, dock börjar dom bli väldigt gula eller tunna i bladen så får man ge dom.
men har man dom ute på sommaren eller om dom står inne varmt och ljust och växer mycket så vill dom ha vatten och näring, men man måste ändå låta dom torka upp några dagar och sedan vattnar man igen (vattna underifrån). hur mycket näring dom ska ha beror också på hur dom växer och läge. jag ger mina alltifrån 1-2gånger per månad till 3-4gånger per månad. en del sorter växer väldigt snabbt.
dock är det lättare att vattna ihjäl, så är man osäker (gäller också näring) så är det bättre att vänta lite.
jag har mina ute efter att frostrisken är förbi, och väl ute står dom i ett varmt och soligt läge. sedan innan frosten kommer sätts dom in. och inne står dom i sval rumstemperatur och extraljus. men det går också ha dom inne åretrunt om man vill.
en del som är väldigt kompakta och håriga kan vara känsliga att ha ute då regn och kyla kan göra att de ruttnar.
jag ger mina väldräneradjord. och dessutom har jag ett med bara grus på toppen och runtom rothalsen och sedan ett lager i botten.
Än så länge har jag de inomhus.
Jag har de i en dekoration så det går inte att vattna underifrån.
Jag tog bara bort krukorna och satte ner växterna i mer jord i dekorationen.
Jag tror jag ska göra om dekorationen och grunda med grus och sen grus även i jorden så det det inte blir för blött.
Tack för ditt utförliga svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.