Full version: levande staket
kbr
Hej har just skaffat ett hus och behöver sätta upp ett staket och det behöver vara billigt.
Jag trodde jag var jätte smart när jag kom på att jag kunde fläta ett staket av pil runt tomten.

Efter diverse uträkningar kom jag på att det skulle kosta 17 000:- ex frakt crying.gif .

Finns det något billigare sätt att göra ett sådant staket? Hämta sly i skogen?

Vad kan man använda för sorts sly?

Måste det vara pil?
/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Valigt korgvide funkar utmärkt ifall man ska fläta levande staket. Om du har någon bonde med energiskog i närheten (energiskog = korgvide) så kan du ju göra någon deal med denna om att du skördar levande skott själv så många du behöver själv under vårvintern av lagom längd för en summa ni kommer överrens om, det lär nog bli bra mindre än 17000 + frakt. För energiskogsbonden är det ju lättförtjänta pengar i och med att du skördar själv och liknande och han/hon i stort sett bara ger dig fritt tillgång till fälten och tar emot pengar.

Det är dock inte helt skötselfritt att fläta pilstaket, den ska stickas ner ca 20-30cm i OGRÄSFRI jord som ska hållas öppen pilen vill inte konkurrera med ogräs och gräs + häcken måste vattnas enormt mycket, pil är ett törstigt växtslag. +Den bör inte planteras i närheten av vatten och avloppsledningar av äldre modell.
Huggorm
Hur många år lever ett flätat pilstaket? Det borde ju växa upp, tappa formen och så småningom se helt annorlunda ut?
kbr
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2010, 21:27) *
Valigt korgvide funkar utmärkt ifall man ska fläta levande staket. Om du har någon bonde med energiskog i närheten (energiskog = korgvide) så kan du ju göra någon deal med denna om att du skördar levande skott själv så många du behöver själv under vårvintern av lagom längd för en summa ni kommer överrens om, det lär nog bli bra mindre än 17000 + frakt. För energiskogsbonden är det ju lättförtjänta pengar i och med att du skördar själv och liknande och han/hon i stort sett bara ger dig fritt tillgång till fälten och tar emot pengar.

Det är dock inte helt skötselfritt att fläta pilstaket, den ska stickas ner ca 20-30cm i OGRÄSFRI jord som ska hållas öppen pilen vill inte konkurrera med ogräs och gräs + häcken måste vattnas enormt mycket, pil är ett törstigt växtslag. +Den bör inte planteras i närheten av vatten och avloppsledningar av äldre modell.

Finns det någon andra skott (sly) som kan hämta i skogen och göra staket av? Eftersom jag bor i ett villaområde vet jag inte vad som ligger under marken..

/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar behöva mer än några skott för att göra ett staket, enligt allemansrätten får man inte gå ut i skogen och klippa skott utan markägares tillstånd och det är nog bara Salixsläktet som funkar att rota så lätt som man vill, och med tanke på hur många hundra hundratals kanske tusentals skott man behöver till en flätad häck så låter det som om det borde vara en enormt stor skog isåfall ifall du ska hitta så många salixskott + jag vet inet om en skogsägare ger tillstånd till att man skördar så mycket av ett släkte.
kbr
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2010, 21:53) *
Man brukar behöva mer än några skott för att göra ett staket, enligt allemansrätten får man inte gå ut i skogen och klippa skott utan markägares tillstånd och det är nog bara Salixsläktet som funkar att rota så lätt som man vill, och med tanke på hur många hundra hundratals kanske tusentals skott man behöver till en flätad häck så låter det som om det borde vara en enormt stor skog isåfall ifall du ska hitta så många salixskott + jag vet inet om en skogsägare ger tillstånd till att man skördar så mycket av ett släkte.

Jag har en kompis som äger mycket skog så det skulle nog inte vara något problem. Frågan confused.gif är vad man kan använda? Måste gå att tar reda på någon stans.

/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Salixsläkte = pil, sälg/vide och liknande det är det växtslaget som rotar sig bara genom att man sticker ner pinnar. Du kan säkert använda annat men frågan är om de rotar sig så då får du inget levande staket.
Huggorm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2010, 22:02) *
Salixsläkte = pil, sälg/vide och liknande det är det växtslaget som rotar sig bara genom att man sticker ner pinnar. Du kan säkert använda annat men frågan är om de rotar sig så då får du inget levande staket.

Sälg är ju den enda salix som verkligen är vanlig, och den rotar sig inte på samma vis som pil. Jag skulle tro att det bästa sättet att få många skott från salix är att kapa ett träd och sedan vänta ett eller två år. Då har det växt ut dussintals 2-meters skott från stubben.
RibesRubusVitis
Här i Lund kan man plocka hur stora buntar som helst, när parkförvaltningens gubbar varje år hamlar de skånska vitpilarna med motorsåg.
Christina i Taxinge~
Hur långt staket ska du ha? Hur högt?

Jag tänker på fårstängsel t ex som är lite mer än 150cm högt.
Vi fick vårt fårstängsel gratis mot att vi hämtade det "i skogen". Murkna stolpar hade rasat, stängslet låg på marken inväxt i gräs och sly.
Vi hittade annons om detta gratisstängsel på Blocket. Senare fick vi ytterligare x antal meter av en granne.
Tillkommer stängselstolpar, finns ofta på Blocket också.
Jag har planterat en klätterros vid en del av mitt stängsel:

[attachment=48854:DSCN4318.JPG]

Det finns ju andra mindre taggiga varianter av växter om man hellre vill ha det! flirting.gif

100 meter nytt fårstängsel kostar ca 2500,- tillkommer stolpar och märlor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon