Full version: Lövkoja
Wilmer
Jag tänkte vara ute i god tid i år. Har läst i diverse böcker, "romaner", som tar plats i gamla miljöer. Där odlar de underbart doftande lövkojor. Det enda jag lyckats hitta som frö är grekiska lövkojor. Verkade inte helt stämma in i bilden dock.

När jag letat här på forumet hittade jag bilder på vackra blommor (stock) som kunde vara det samma som lövkoja, men sedan stod de i något annat inlägg att de hade oansenliga blommor. Jag är inte mindre förvirrad nu. Någon som kan upplysa mig om vad lövkoja är och var man kan hitta dem för att plantera till våren... Gillar lite väldoft!
Åsa, mälardalen zon 2
Somarlövkoja Mattiola incana kanske Impecta har frön till en sort `Beauty of Nice`

Den sorten ska ha en hög procent dubbla blommor. Lövkoja är lite speciell det finns frö till både dubbla och enkla blommor i samma påse de går ej att sortera innan de grott. När plantorna kommit upp ett par cm ställer man sådden svalt ca +12-15C tills småplantorna delar upp sig i 2 olika skiftningar av grönt, spar de som blir lite mer ljusgröna de är de dubbla plantorna de som blir mörkare gröna är de enkla plantorna som man brukar sortera bort.
lavendel
Hej!
Dom "oansenliga" är nog grekiska lövkojor dom har små ynkliga lila blommor men dom öppnar sej och doftar på kvällen...helt ljuvligt!
Sen finns det sommarlövkojor...blommar i vitt .gräddgult,rosa och lila...och doftar.....på dagarna.
Hittade båda sorterna bland Nelsons fröer...dom finns nästan överallt!
Lavendel
Eva i Skåne
Grekisk lövkoja har jag sått två gånger (andra gången för att jag hade frön kvar i påsen. Vissa älskar dessa blommor har jag läst, men jag kommer aldrig att ha sådana igen. De är helt oansenliga. Böjer man sig inte över dem så ser man inte de pyttesmå blommorna. Vad gäller doften, så finns det ju så mycket annat luktar gott smile.gif

Sommarlövkojor har jag misslyckats med flera gånger. sad.gif Jag skulle vilja få stora kraftiga blommor, men om det blir något alls av plantorna blir de små och klena och får bara några små klena blommor. Jag visste inte att man ska gallra dem, som Åsa beskrev, men jag tror inte det räcker för mig. Är det någon som har ytterligare tips för fina lövkojor?
Jag har även köpt småplantor på plantskola, men det blev inget av dem heller.
Ewa L
Jag tycker om Lövkojor för att de prunkar, annars är jag inte så där våldsamt mycket för ett-åringar.

Sommaren 2001 fick jag fram några riktigt fina ex. Några sattes i de ordinarie trågen, men fick även några över och "slängde" ner dem vid sidan av garaget, bredvid Humlen och Kaprifolen. Mycket fina.
Ännu finare blev de nästa år när de hade frösått sig själva! Då var det ju bara de med mest livskraft som kom. Däremot blev det lite tunt året därpå — dvs sommaren 2003.
Eva i Skåne
Varför prunkar inte mina lövkojor? sad.gif Ingen som har någon idé? Kräver de extremt mycket gödning eller något annat?
Ewa L
Jag är definitivt inte känd för att vara generös med gödning etc. och mina var jättefina.

Först efter att jag blivit stammis här på detta forum började jag gödsla och då prunkade de inte! wub.gif

Tror dock inte att det var det som var problemet. tongue.gif
Sylvia
Sommarlövkoja brukar finans att köpa som färdiga plantor i sådana där "grönsaksboxar" i plantskolorna. Här gäller dock samma förbehåll som Åsa säger, boxen innehåller både dubbla och enkla med 2 olika skiftningar av grönt. Så syna noga och köp boxar med många ljusa plantor.
Wilmer
Tackar för svar, har inte kunnat kika in här tidigare, datorn krånglar. Då provar jag väl att odla båda varianterna i sommar, så får vi se hur det går. Om man blandar dem så får man både blomsterprakt och väldoft dygnet runt alltså! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon