jo_1
Jag köpte mig ett par Aklejor på Trädgårdsmässan i Borås (inte frön utan "knölliknande" saker). Mannen som sålde dem sa att det bara var att sätta dem i jord och så skulle de dyka upp nästan direkt. (dvs i kruka inomhus).
Jag undrar nu om jag har gjort fel, för det är inga Aklejor i sikte. Jag satte dem i planteringsjord, i ca 15 cm stora krukor och de är täckta med jord. Jag vattnade när jag satte dem, men har inte vattnat sedan dess.

Jag hittar inget här på Odla om sådan förodling av Aklejor, det skrivs mest om fröer och sådder. Någon som har erfarenhet av detta och kan lugna mig? smile.gif

Dagliljorna som jag satte likadant, däremot, har kommit upp så fint, så fint! biggrin.gif
Tulipanaros
Har du satt krukan inne? Jag tänker att det kanske finns risk att roten ruttnar om den står för fuktigt? Jag skulle nog sätta den ute, där de andra aklejarötterna håller till. Om det är en barrotad aklejarot du har köpt alltså; den har ju pålrot. Själv har jag inte sett det säljas men så har jag bara frösått akleja också. smile.gif
jo_1
CITAT (Tulipanaros @ 11-04-2010, 17:50) *
Har du satt krukan inne? Jag tänker att det kanske finns risk att roten ruttnar om den står för fuktigt? Jag skulle nog sätta den ute, där de andra aklejarötterna håller till. Om det är en barrotad aklejarot du har köpt alltså; den har ju pålrot. Själv har jag inte sett det säljas men så har jag bara frösått akleja också. smile.gif

Ja, jag har satt dem inne, det var det säljaren sa att jag skulle göra. Jag kan tyvärr inte sätta dem ute, för jag bor i lägenhet och har sommarstugan 32 mil bort..

Barrotad... Jag köpte den med lite jord i en påse. Jag är ju ny på detta, så jag har tyvärr ingen koll på vad barrotad är! smile.gif
Tulipanaros
Barrotad betyder bara att den säljs utan jord & kruka (dvs. med bara rötter). Rosor, t.ex., säljs antingen barrotade eller i kruka. Krukodlade plantor är lite lättare att handskas med. Jag har aldrig hört om att man kan köpa barrotad akleja, men det är mycket möjligt. smile.gif
jo_1
CITAT (Tulipanaros @ 11-04-2010, 22:50) *
Barrotad betyder bara att den säljs utan jord & kruka (dvs. med bara rötter). Rosor, t.ex., säljs antingen barrotade eller i kruka. Krukodlade plantor är lite lättare att handskas med. Jag har aldrig hört om att man kan köpa barrotad akleja, men det är mycket möjligt. smile.gif

Japp, då var det barrotad Akleja jag köpte! Jag tyckte att det verkade smidigt eftersom jag inte sådde aklejafrön i höstas och jag har förstått att det inte alltid funkar att driva upp dem från frö på våren.

Jaja, jag får väl se vad som händer. Det är bara det där med tålamod. Inte min främsta egenskap, om man säger så... wink.gif
Eva 33c
Jag tycker det låter som du gjort rätt. Viktigt att inte vattna för mycket innan man ser att det börjar växa, precis som du gjort. Förmodligen tar de bara lite tid på sig (jag har aldrig testat just aklejan på detta sätt). Eventuellt skulle du ha kunna satt dem för djupt? Jag gissar att tillväxtpunkten ska vara strax under jordytan, inte mer. Och sen bör nog krukan stå lite svalt, inte på fönsterbrädan i gassande sol i allafall. Så länge inget syns över jordytan behövs inget ljus alls. Sen när de kommit upp kan man med fördel ställa dem utomhus under dagen om det inte är frostgrader.
jo_1
Uppdatering: Aklejorna dök upp som de skulle sedan och var superfina. Tyvärr var det någon som käkade upp dem när jag väl planterade ut dem (gnagde ner allt till 1 cm-stjälkar!), så de hann aldrig blomma ute. Men de har återhämtat sig, så förhoppningsvis får jag se dem nästa år igen.
Ett par av dem hann tom blomma inomhus, men de fröerna kan man väl inte så, blommorna har ju inte pollinerats inne?
Eva 33c
CITAT (jo_1 @ 13-07-2010, 13:00) *
Ett par av dem hann tom blomma inomhus, men de fröerna kan man väl inte så, blommorna har ju inte pollinerats inne?

Blir det frö har pollinering skett, så visst kan du använda fröerna. Men avkomman kanske inte blir "mamma upp i dagen" , men man vet aldrig.
kerstin z5-6
och Akleja är lätt att så nästan alla perioder på året.De kan behöva en kylperiod för att gro, många gror utan denna.Kylperioden kan ske i kylskåp/under snön ute.(Så krukan med sådda frö placeras kallt 4-6v-tas in o gror sen snällt.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon